Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare. Jag har ett litet problem med min 2.0l 855 T-5R (Helt original) som jag ville höra om någon känner igen eller kan komma på någon förklaring på. Det är helt enkelt så att bilen vägrar starta ibland, helt utan anledning. Spelar ingen roll om den är varm eller kall, om den stått ett par dagar eller om den kördes för 10 min sen, bara helt random. Motorn går runt och allt verkar OK bara det att den inte går igång. MEN, den startar alltid utan problem om man ger den startgas eller om man rullar igång den när den inte vill på det vanliga sättet. Det kan även tilläggas att så fort den går igång så går den som en klocka på alla sätt och visar inga tendenser alls på att gå dåligt eller misstända eller liknande. Motorelektroniklampan lyser lite ibland också, men jag har inte sett något samband imellan den och att den inte startar. Jag hoppas verkligen att nån kan ha nån tanke om detta, för mina ider är helt slut.

Jag har hela tiden varit inne på att det är något med bensinpumpen, men den går alltid, oavsett om bilen startar eller inte. Skulle det kunna vara så att bilen i vissa lägen tappat bränsletrycket och att pumpen är i dåligt skick och inte orkar pumpa upp tillräckligt?
Även hört av några att det skulle kunna vara ett relä problem.
Och är det någon som vet om spridarna enbart öppnar sig på ström från tändningen eller behöver dem även ett visst bränsletrycket för att kunna öppna sig?

Och innan alla frågor och kommentarer kommer upp om jag har kollat felkoder så har jag INTE gjort det än. Det skall givetvis göras, men jag har inte haft tid eller möjlighet ännu.

MVH Emil
Du borde kolla upp felkoder innan vi sitter här och ger olika gissningar... förhoppningsvis får du ditt svar där... annars kan det vara aktuellt att försöka lösa det här. Men kan ju vara lite olika saker som orsakar detta:

Någon givare
Backventilen på pumpen
Glapp bränslerelä / dålig lödning

Sen finns det ju startspärrar som kan krångla om du har det med antennringar och allt vad det innebär... så kolla dina felkoder först!
hhhhh skrev:Min V70 startade lite som den ville själv. Bytte bränslepumprelä. Tyckte att den blev lite bättre. MEN sedan började den knasa igen. Bytte antennringen - sedan har den ALDRIG tvekat.
Onkel Hans
Okej. Men om antennringen skulle vara problemet så skulle den väl inte starta på startgas?
Och vad exakt är det som antennringen gör, och finns det på alla 85X70 bilar?

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]