Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kuytosh
taxi skrev:...glömde poängen: Har du gjort något med tändkablarna, eller är de från 90-talet?
De är utbytta, hade ryckandet innan de byttes också :(
Användarvisningsbild
av Prophetone
Kuytosh skrev:Några fler ideér?
Tanka fullt o häll i en flaska Insprutningsrengöring i tanken - funka bra på min 850 från 96. Bytte först fördelarlock samt rotor o kan nämna att i fördelarlocket så växte det mossa!!! :mrgreen: Ett område på ganska precis 1 kvadrat centimeter var helt täckt med Mossa...aldrig sett nåt liknande :shock: Bytte oxå tändkablar då de satt kvar från fabriken daterade okt. - 95....satte på nya originaal o det blev bra mycket bättre än tidigare. Men sen succesivt så har ryckandet återkommit liksom smygande o tror kanske att jag borde kolla motor upphängningen...den på högra sidan vid hjulet...men, men...jag prövade o hälla i en flaska Insprut. rengöring, den röda varianten(det finns ju en svart oxå)[STP] och som sagt det gav resultat redan från andra dagen. :-)-)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
De symptom du har kan även bero på ventilfel.

Mvh GK
av Kuytosh
Provat sån "bränslesystems-rengörare" utan framgång, märkte ingen skillnad alls.

Var ute och körde och om jag t.ex. kör upp i t.ex. 40 och sedan lägger i 3an och bara låter den jobba själv så den går ner lite i hastighet så går den mjukt först men sen när den får driva lite själv så börjar motorn helt plötsligt rycka och hålla på, något som orsakar det verkar det som. Märks som jag sagt tidigare bara vid krypkörning etc där man kör såhär, såsom när jag åker förbi barn eller liknande på små gator så är det rätt irriterande...

Kan tomgångsmotorn orsaka detta eftersom det uppkommer när jag inte ger någon gas så spjället knappt är öppet? Har dock helt jämn tomgång.
Användarvisningsbild
av Prophetone
Kuytosh skrev:Provat sån "bränslesystems-rengörare" utan framgång, märkte ingen skillnad alls.

Var ute och körde och om jag t.ex. kör upp i t.ex. 40 och sedan lägger i 3an och bara låter den jobba själv så den går ner lite i hastighet så går den mjukt först men sen när den får driva lite själv så börjar motorn helt plötsligt rycka och hålla på, något som orsakar det verkar det som. Märks som jag sagt tidigare bara vid krypkörning etc där man kör såhär, såsom när jag åker förbi barn eller liknande på små gator så är det rätt irriterande...

Kan tomgångsmotorn orsaka detta eftersom det uppkommer när jag inte ger någon gas så spjället knappt är öppet? Har dock helt jämn tomgång.
Den svarta flaskan är rengöring, den röda är smörjning. Jag använde den röda varianten o det blev som sagt märkbart bättre redan från 2:a dan. Flaskans innehåll gör inget annat än just det som utlovas såvitt jag förstår - smörja insprutet i motorn samt förhindra kondens i systemet. Nån 'skit' lär den ju inte avlägsna som nån annan påstod. I övrigt så stämmer din bils symptom exakt med det som jag har med min: hackande på låga varv samt lite knyck här o där :mrgreen: Jag brukar varva ur skiten varje dag och tror det gör susen eftersom det däringa hackandet samt knyckiga på låga varv har en tendens att försvinna ett tag...sen kommer det till baka mer o mer. Innehållet i den röda flaskan gör att det inte alls knycker lika mycke...kan tom låta tomgångsmotorn köra autopilot utan o röra gaspedalen på 1:an samt 2:an o det var lögn o göra innan. Så visst hjälper STP:s 'lilla röda' + att det är bara bra o varva motorn rejält varje dag så skiten lossar :lol:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör ett komptest.

Mvh GK

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]