Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av grisslan
Hej.
Har en tid haft lite märkligt beteende på min 940 -95.
Började med srs-lampan som lös vid start men slocknade och blev släckt när man varvat upp till ca 3000 varv. Den har slutat uppföra sig så helt nu.
Nu är det i stället abs-lampan som busar, på tomgång är den släckt men vid gaspådrag tänds den. Upptäckte även i helgen att strålkastare lyser starkare, vindrutetorkarna går fortare, instrumentbelysnng starkare vid gaspådrag. När man släpper gasen så blir det mer "normalläge" på det igen och tomgången går ner så lågt att motorn dör ibland. Funderade på om det kan vara generatorrelaterat eller något jordfel, vad tror ni?
Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara ett helkasst batteri, och/eller fel på laddningen. Kolla på laddningslampan, den ska lysa när tändningen är på men slockna när motorn startat. Lyser den inte när tändningen är på kan generatorn "komma igång" när man varvar upp, men det laddar inte mycket/bra. Dra bort den tunna röda kabeln bak på generatorn (motorn avstängd, tändning på) och "jorda" den, då ska generatorlampan lysa. Lyser den inte är felet innan generatorn.

Mvh
Lennart
av grisslan
Var på och rotade lite i helgen, hade fått tag på en generator från biltema av en kompis. Fattaddes anslutning för en sladd (!) Flatstift & B+ fanns där men någonstans att sätta en blå sladd med skruvögla saknades. Så tillbaks med den gamla generatorn igen. Kände att laddningsregulatorn var riktigt varm (brände mig på den) och tänker att den nog inte skall vara det. Generatorn var långt i från så varm. Detta efter ett par minuters körning.
Får fixa laddningsregulator i morron & prova byta den, kolen såg förresten bra ut i den gamla.
av S6024t
mät vad generatorn laddar,innan ni börjar att byta saker,troligen så laddar den för mycket iom,att torkarna och lyset har "ökat"
av rid54
Som nämndes tidigare i tråden: Mät spänningen med motorn avstängd, på tomgång och med lite varv (3000). Spänningen börr inte vara över 14,5 V och uppåt 15 V är det mycket obra.
av grisslan2
Länge sen jag var inloggad.
Detta problem löstes, laddregulator/kolhållare bytades och problemet var borta.
Minns inte om jag mätte vad generatorn gav innan.

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]