Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... rice&asc=1
magnetventilen(MV) brukar kunna ge upp, se det som en förbrukningsvara:) känns så iaf! har bytt 3ggr på 5år (under 500ingen så billig felsökning jämfört med de som börjar felsöka med lambdabyte..)
om du öppnar huven så sitter burken med insugfilter till på höger (framifrån sett) å på innerkanten sitter hänger denna MV
koppla ur den ur kontakten å ut å vålda, ingen skillnad börja med MV byte. sen är det mycket vanligt att tryckklockan ger upp åxå
Kan jag skruva av den skölden utan att ... got annat? ja
Jag har haft min-t4 i över 3 år o alldrig haft problem med den (mv)så vitt jag vet,det enda som kan hända att ibland så laddar turbon ej full för att i andra stund är det full ladd,bilen har precis slagit om till 23 k..
Har kollat wastegaten och bytt magnetventil men det blev ingen skillnad, raderade felkoderna förre veckan och kollade nyligen. Jag får fortfarande - Laddtryck - LÅG SIGNAL.

Laddtrycksgivare kanske!?

Tips/ideer? :???:

V40 2.0t -04
Skruvade av skölden igår..mycket riktigt hade wastegate-armen hoppat av då sprinten var borta.. Gud så jävla skönt! :)

Smörjde armen lite..tog en nyckelring som jag bockade till och förde in i sprinthålet, klart! Faktiskt tidsåtgång för att fixa detta fel,
typ 15 min. Tog ut bilen och provkörde, massiv skillnad! Turbon är tillbaka, helt ny bil! Tack alla i tråden för tips och idéer!!

Före

Bild

Efter

Bild
Härligt!

För framtida forumisters skull så är det smart att editera ditt första inlägg och lägga till *löst* i rubriken så att man om man söker på felet hittar denna tråden och då förstår att problemet löstes. :-)
ed skrev:Skruvade av skölden igår..mycket riktigt hade wastegate-armen hoppat av då sprinten var borta.. Gud så jävla skönt! :)
Jag sa ju det ;-)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]