Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man blir ju lite knäpp.
Sitter har och läser i reparationshanboken och undrar var justeringsskruven sitter någonstans?

Sen undra jag var immobalizer boxen sitter och om det går att ta bort den
Har min lilla pärla 460 94 som jag älskar , men kommer att gå till skrot om jag inte löser det problemet?

Två trasiga 460´s kanske borde köpa en till.......

;)
Användarvisningsbild
av boostofta
Hand bromsen justerar du på bromsoken bak

Först o främst måste du se till att vajrarna är friska. Ofta har det rostat i dem. Se till att de löper lätt.

Sedan måste handbromsarmen på bromsoken löpa lätt och fjädra tillbaka hela vägen till stoppklacken.

Om detta är ok så tar du bort locket på bromsoket. Sitter som en lite oljeplugg på insidan med en insexfattning. Man kan behöva lägga på ett par snälla slag med en hammare för att de ska lossa. Innanför locket justerar du handbromsen med en mindre insexnyckel.. Måste så klart göra det på båda sidorna :)
av spicyxxx
hur hårt skall jag dra den och i vilken ordning ?
Jag brukar meka med saker som inte kräver torx över 5 ,så bilar är lite överkill för mig.

Nybörjarbilmek , stå ut med mig.:???:
(å andra sidan så är jag en jävel på datorer)

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
av MartinS
Du tar bort insexpluggen. Stoppar in en mindre insex där i hålet och vrider medurs tills däcket är bromsat, då låssar du 90 grader. Sen skruvar du dit insexpluggen igen.

/Martin
av spicyxxx
Lyckades dock inte rädda bilen från skroten
var och besiktigade den och fick alldeles för många 2or
Nåja 1200:- kronor på skroten var väl bra plåster på såren.

Återstår -94án
Skrotar nog den här i veckan.

Än en gång , tack.

Mvh
JOhan
av Cicaro
Inte säkert du behöver justera på oket, du kan även justera i mitten under bilen(på vajern som jämnar bromskraften till båda däcken bak med handbromsen), sitter över avgassystemet på min 460. Det kan räcka att justera där bara för at tfå upp bromskraften. Det är ett snabbare sätt att fixa ett akut handbromsproblem om bromsarna tar hyffsat jämt. Följ handbromsvajern så förstår du vad jag menar.
Användarvisningsbild
av boostofta
Problemet med att justera där är att då spänner man armarna något och det innebär att de får kortare väg att jobba på = mindre bromsverkan vid fullt åtdragen handbroms. Som i slutändan ofta kan vara tillräckligt för att Svensk Bil Bekämpning skall underkänna det.
av Cicaro
boostofta, det var så jag fick igenom min 460 genom besiktningen senast ^^
men ja det är ju en nödlösning :P
Användarvisningsbild
av boostofta
jag har misslyckats 2 ggr pga det....

Men sen lärde jag mig o efter det har jag alltid fått beröm på besiktningen, de frågar ofta vad jag gjort för jag har så bra handbroms, de brukar vara kass på 400serien.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]