Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
"Lagade" en XC70 -10 igår med 2varv eltejp. Mycket gnirk och gnäll från luckan innan,sen knäpptyst. :D
av oldtimersmc
Doffen skrev:Problemet er ofte at låsen er for løs. Stramme litt på låsen så blir misslyden borte. Det ble gjort på min MY13 med suksess

Japp! det är lösningen. "spännde" bygeln på min då jag trodde att det var det felet på mitt elbakluckeproblem och det blev tyst.
Aningen smörja har naturligtvis sin plats överallt där det finns mekanisk kontakt.

F.Y.I
Gnyr och gnäller för djävligt det så är han som ligger där i vart fall inte död :wink:
Användarvisningsbild
av daSea
oldtimersmc skrev:Japp! det är lösningen. "spännde" bygeln på min då jag trodde att det var det felet på mitt elbakluckeproblem och det blev tyst.
Aningen smörja har naturligtvis sin plats överallt där det finns mekanisk kontakt.
Hur spänner man bygeln?
av oldtimersmc
Plocka bort "tröskeln" (sitter med torx) efter det ryck tröskeln rakt upp och sedan så ser du skruvarna, lossa och för bygeln framåt/inåt spänn fast den ånyo sen på med tröskeln Klart
av ChristerN
För ca ett år sedan testade jag eltejp efter att ha smörjt på diverse olika ställen och det löste problemet men det ser ju lite "epa" ut. Ska test att spänna bygeln.
Man ska alltså spänna den framåt eller?
Användarvisningsbild
av apersson850
Vävtejp runt låsbygeln var just vad Volvoverkstaden gjorde för att fixa min. Enligt mekanikern var det så det skulle göras, enligt rekommendation från Volvo i Göteborg. Fast inte eltejp utan en vävtejp, för plasten i eltejpen slits upp fortare. Vävtejpen håller i åtskilliga år.
av oldtimersmc
När du står bakom bilen så spänner du bygeln genom att föra den framåt i näsans riktning.
Har gjort det på min my10 med gott resultat.
Ej på 12:van då det inte är ngt problem än.
Att tejpa funkar naturligtvis även det.

"Man kan göra så,men det är inte rätt" :wink:
av Xuri
Är de ingen som har justerat stoppen på bagaget bara ?

gummiduttarna som sitter en bit upp mot gångjärnen till ?

Gjorde detta på min fars v70 runt 09-10 å de funkade för honom dom åren han hade bilen...
Han hade kört omkring med en bilsvamp klämd i bagaget för å få tyst på att :p
av oldtimersmc
Alla sätt som funkar är bra.

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]