Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Dammar av den här tråden... Nån som kommit fram till vad som kan vara orsak eller fått det fixat?
Jag tycker mig också märka små ryckningar ibland sedan ett tag tillbaka.
av eijo
Jag har hittat en lösning som verkar fungera för mig i alla fall :)

Mitt problem började i början av sommaren ett tag efter att jag servat bilen och fått ny motor-mjukvara. Jag gissar att den nya mjukvaran har någon bugg som inte fanns i gamla versionen jag hade; något blir fel om adapteringen inte hunnit klart efter tankning.

Två gånger har jag nu märkt att då jag har ryckningsproblem (finns bara ibland) så hjälper det om jag stannar - öppnar och stänger tankluckan (så att bränsleadapteringen går igång) - kör de 15minuter som sägs att man minst ska köra och - vips så är problemen borta! Verkar inte återkomma på samma tank!

Kan tillägga att mitt vanligaste tankställe ligger bara 5min hemifrån så det har varit ganska vanligt att jag inte kört den tiden som sagts.

Jag har en sån OBD dongle och Torque appen på min mobil. Någon som vet om man kan läsa ut om adapteringen är klar? Jag kan se etanol halten och har sett senaste gången att den ändrade sig ett par procent enheter när jag gjorde om adapteringen med tank-lucke tricket.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan!
av Droopy
Ska lämna in min på Ons, de ska testa och gå igenom bilen och se om de han hitta någon orsak till ryckningarna. Jag bytte som bekant spridare i Dec -13 och sedan i somras så byttes alla till en annan variant ( påstås det ) får se vad de kommer fram till.
av mortimer
Det är inte så enkelt så att tanklocket sluter för tätt ? Om du startar med tanklocket borta, fungerar det bättre då ?
Varför byttes spridarna ?
av Droopy
Spridarna byttes för att de skurit/fastnat i öppet läge. I dec byttes den defekta och i somras byttes alla, enligt Volvo hade de tagit fram nya spridare som skulle vara mer tåliga mot etanol ( fast de erkänner inet att de gamla var en skitprodukt som inet tålde etanol ).

Bilen är nu inne för provkörning/felsökning
av Droopy
Som väntat hittade ÅF inget "fel" på bilen, de erkjände dok att den gick lite ryckigt imellanåt och jag var själv med då testföraren och jag körde en annan TF4 med samma symtom, den gick tom sämre än min.

Det Volvo hade gjort än så länge var att ta fram en ny modell på spridarna, och det gör man inte utan att det varit problem med havererade spridare, men inet ens det erkände de.

dok så kallar ÅF det en ....hör och häpna, produktegenskap.
av IgelQott
Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter nu.

Hade innan en 2.5ft som ryckte rätt bra på etanol, dock enbart när den var kall, och speciellt om det var lite bensin kvar i tanken, då var det som att den dog efter ett tag, men löstes efter man tankade.

Har nu en T4F och den smårycker vid kallstart, dock försvinner det helt efter bara 1 min. Kör mestadels på bensin dock.

Det som förvånade mig, var att jag var och provkörde en S80 2015 T4 bensinare, och den hade gått 100mil, den ryckte extremt mkt, gick knappt att gasa, var ute och körde en längre sväng utan förbättring.

Jag är glad att min nuvarande bil är riktigt bra på den fronten, men klart är att ryckningar i T4 familjen är ett problem de har.

ÅF sa "det ska inte rycka, så det var "konstigt" ".
av trojlee
Flexifuel bilarna är ganska känsliga på tändstift(irdium). Jag byter på halva intervallet och det har hjälpt mig. Upplevde att jag kunde
ha svaga ryck just då jag köpt bilen men numer "nada"..
/
M

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]