Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fetafredrik
Hej,
Är på gång att eventuellt köpa en Volvo V40 cc är lite osäker på vilken automat jag ska välja,Har hört i vissa fall att D2:an kan gå lite ryckigt i
stadstrafik,Kan D3:an vara ett bättre köp med den hederliga momentomvandlaren? Det sköna 5 cylindriga följer med som bonus!
tyvärr så försvinner några tusenlappar till. Tacksam för svar

Nissan Qashqai-14
Mb 190 SL-59
Suzuki Kizashi-13(såld)
Nissan Qashqai-07(såld
Saab 95 aero-00(såld)
MB 230 coupe-99(såld)
Saab 95 2,3-97(såld)
av Droopy
Vet inet vad det sitter för lådor i V40 men jag har kört V60 D2 med Powershift och det var en total katastrof, rekomenderar ingen att ens funder apå den kombom. V60 D4a AWD med den seksstegade fungerar, men den är ochså ryckigt tycker jag.
av kawa
Jag kör en D3 automat, helt underbar körning är det.
Skulle definitivt inte välja D2 automat, för ryckigt och inte alls samma känsla.
D2:an är ingen riktig automat medans D3:an är det.

Lycka till! ;)
av Fetafredrik
Droopy skrev:Vet inet vad det sitter för lådor i V40 men jag har kört V60 D2 med Powershift och det var en total katastrof, rekomenderar ingen att ens funder apå den kombom. V60 D4a AWD med den seksstegade fungerar, men den är ochså ryckigt tycker jag.

Det står väldigt många D2 i hallarna, Kan det vara automaten eller miljöklassningen som driver upp antalet?
av Fetafredrik
kawa skrev:Jag kör en D3 automat, helt underbar körning är det.
Skulle definitivt inte välja D2 automat, för ryckigt och inte alls samma känsla.

Lycka till! ;)
volvos dubbelkopplingslåda når tydligen inte upp till vw dsg låda när det gäller smidigheten för övrigt kanske hållbarheten är bättre än vw dito,
lutar nog mer åt D3:an, Klart att den ska växla mjukt och skönt annars kan man lika bra välja manuell.
vad får du förbrukning på D3:an?
av Lövet
Om mjuka växlingar är i fokus ska du välja D3. Dessutom är hela upplevelsen så mycket trevligare på grund av den större slagvolymen.
av Fetafredrik
Lövet skrev:Om mjuka växlingar är i fokus ska du välja D3. Dessutom är hela upplevelsen så mycket trevligare på grund av den större slagvolymen.
Alltid trevligt med gammal hederlig slagvolym!
av kawa
Fetafredrik skrev:
kawa skrev:Jag kör en D3 automat, helt underbar körning är det.

Lycka till! ;)
volvos dubbelkopplingslåda når tydligen inte upp till vw dsg låda när det gäller smidigheten för övrigt kanske hållbarheten är bättre än vw dito,
lutar nog mer åt D3:an, Klart att den ska växla mjukt och skönt annars kan man lika bra välja manuell.
vad får du förbrukning på D3:an?
Snittat 0,6 hittills men jag har AC på hela tiden och det blir väl mest blandad körning för t ex sträckan jag har till jobbet är med en del trafikljuskorsningar men mest är det landsväg. Hastigheten på den sträckan runt 80 km/h
Lite högre förbrukning än på pappret men jag nojar inte över det utan njuter av körningen istället. Vid omkörningar är bilen bra pigg jämfört med D2an. Testakörde D2an innan jag bestämde mig för D3an.

Gällande lådan så visst når den inte upp till de tyska varianterna men med Volvos mått mätt så är den klart godkänd.
Användarvisningsbild
av ErikV40
Jag kör en D2 automat. Vilken jag är mycket nöjd med. Ryckigt går den inte men kan ibland koppla lite för mycket och blir lite varvig. Inget jag stör mig på.
Kan ibland sakna lite extra kraft, men inte ofta.
av Fetafredrik
ErikV40 skrev:Jag kör en D2 automat. Vilken jag är mycket nöjd med. Ryckigt går den inte men kan ibland koppla lite för mycket och blir lite varvig. Inget jag stör mig på.
Kan ibland sakna lite extra kraft, men inte ofta.
har varit och provkört en D3 idag tycker i det stora hela så funkar det bra, Visst så märkts det att drivlinan har några år på nacken, retade mig lite på
ett innsugsljud eller om det är turbon som pyser till när man smyger iväg lite försiktigt. Sedan går den tyst och fint.ska även försöka hinna med en D2 också,sedan blir det provkörning
av bmw 1 serie med 8 stegsautomaten återkommer naturligtvis!
Finns det något värre än bilköparångest? (I-landsproblem)

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]

Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]