Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
Hej,har återkommande kod p0138 och motorlampan lyser,bilen går bra.När jag raderat koden är den borta en tid för att sen dyka upp igen,idag fjärde gången sen köpte bilen.Är det byte av bakre lamda som gäller? V40 2.0t -02
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat att luft och vakuumslangar är hela och korrekt anslutna?

Mvh GK
av benka1
Äuhm en tanke felkod p0131 är för låg spänning till lambda,p0138 är för hög spänning.
P0131 för mager blandning
P0138 för fet blandning
Alltså kolla alla punkter som ger för fet blandning bla luftfilter mm
Du kan kolla på youtube finns flera tips där,mest på engelska o jag fattar nada av det :-)
En grej jag såg är att lambdan kan vara igenkoksad o man kan rengöra den ett tips-om du/nån kan skruva lös den o ser hur den mår-kolsvart säkert din felkod :-)
av klacken
Ok,får ta loss den och kolla,luftfiltret och tändstift har jag bytt.alla gånger det hänt är vid start av motorn,inte när man kör.
av klacken
Några dåliga eller lösa slangar hitta jag ej,har haft lös lamdan och rengjort så bara att köra och se om den dyker upp igen.
av benka1
Prova o dra bort kontakten till lmm,blir det skillnad ?
Du kan ju även dra kontakten till bakre o främre lambdan för att se skillnad...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla om du har något avgasläckage före nedre lambdan som sitter vid katalysatorn.

Mvh GK
av klacken
Inget läckage på avgas.Får väl leva med att den lyser emellanåt,slocknar ju efter några starter ändå.

Du skriver om spridare som kanske läcker. E[…]

Svart grill

Jag har ett sådant liggande som jag inte beh[…]

Elmanövrerad baklucka xc40

Felet förekommer emellanåt. Det är[…]

Okej hur var körningen då? Jätte j[…]