Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#900212
Jag hade problem att få gnista, det visade sig bero på ett kabelbrott (pga ärg) till motorstyr relä.
Jag har även konstaterat kortis i kylfläkten.
Efter urkoppling av fläkten från fläktrelä så får jag inte längre felkoder på växelläge mm. Bilen går nu klockrent. Dock lyser de röda varningslamporna i bakdörrarna.

Även varningslamporna: Tracks, Abs på instrumentpanelen lyser. Abs funkar ej.

Var bör jag felsöka lamporna?

Går det att koppla bort höger abs sensor och skarva ihop den med vänster inför besiktning till jag har möjlighet att byta?
Kommer "tracks" funka då? Bilen är ordentligt trimmad och det drar som satan i ratten utan diff.
Kommer "tracks" råda bot på problemet?
av *pettson*
#900276
Balansakt skrev:Jag hade problem att få gnista, det visade sig bero på ett kabelbrott (pga ärg) till motorstyr relä.
Jag har även konstaterat kortis i kylfläkten.
Efter urkoppling av fläkten från fläktrelä så får jag inte längre felkoder på växelläge mm. Bilen går nu klockrent. Dock lyser de röda varningslamporna i bakdörrarna.

Även varningslamporna: Tracks, Abs på instrumentpanelen lyser. Abs funkar ej.

Var bör jag felsöka lamporna?

Går det att koppla bort höger abs sensor och skarva ihop den med vänster inför besiktning till jag har möjlighet att byta?
Kommer "tracks" funka då? Bilen är ordentligt trimmad och det drar som satan i ratten utan diff.
Kommer "tracks" råda bot på problemet?
Jag gör gissningen att du nu bytt kylfläkt.
Att varningen i bakdörrarna lyser betyder att du har en dörr som inte anses stängd av systemet. Lyser det bak så lyser det fram också. Iallafall har mina varit sådana att alla lampor tänds när man öppnar en dörr.
Du kan skarva ihop vadsomhelst. Men nej.. systemet kommer inte att fungera. Reparera det ordentligt. Det är ett säkerhetssystem.
Tracks är förvisso en form av diffspärr men den löser inte problemet du har. Tracks fungerar bara under 30km/h och den använder ABS systemet till att försöka jämna ut kraften lite halvtaffligt. Men som sagt den gör ingen skillnad vid effekt mer än att det rycker i ratten och knarrar vilt i systemet.

Däremot har du tydligen en massa annat att ta hand om. Såvida du inte har över 600+ hästar så ska du inte känna nåt nämnvärt i ratten när framvagnen är i ordning. Eftersom du känner det så är den definitivt inte i ordning.
Börja med att få bytt samtliga länkarmsbussningar, se över spindelleder med. Kör du trimmat så kan du förvisso ha orginal en stund, den stunden det tar innan dom blir mjuka. Dvs, med nya länkarmar har dom en livstid på nåt halvår.
I med 92-93 års aluminium armar med lösa spindelleder, montera powerflex istället i dom.
Nu får du bättre Castervärde på bilen samtidigt som länkarmarna blev evighetsprodukter. Det enda som kan gå ned sej i dom är spindellederna och dom är bytbara separat.
När du gjort det så är det dags för 4hjulsjustering.
Nu.. lär det bli en fröjd att gasa.
#900429
Tack Pettson! Nej, fläkten ej bytt. Jag inväntar lön.. Bilen inte påställd eller besiktigad ännu. Försöker lokalisera felkällorna till en början. Jag provade att koppla bort den felande abs sensorn och skarva båda kablarna till vänster bak sensor. Efter nollning av felkoder gav den felkod på höger fram sensor. Där var en dålig skarv som jag lödde.
Därefter gav den felkod på vänster fram. Hittade ingen skarv så jag provade bygla över vänster fram till både höger och vänster. Nu slocknade tracks! Men abs fortsatte lysa. Den visade fortfarande felet vänster framsensor ingen kontakt.obs jag lät sladden sitta kvar (fimpade inte trasiga givaren när jag byglar i fram. Betydelse? Att jag gjort som jag gjort är alltså för att hitta felen. Har inte för avsikt att köra när jag lurat abs:en.

Vad tror ni? Är det två trasiga givare/kransar på bilen? Jag mäter 1 ohm när det inte är kontakt, detta visar två givare. Är det troligt att det är givaren eller kransen?

Apropå det med dörrljusen. Förardörrens klädsel är bortplockad. Vilka färger på kablar är det till kontakten för dörrar?

När jag startar bilen "flimmrar" abs varningslampan en kort stund.

De flesta bussningar är utbytta mot powerflex, även styvare krängningshämmare. Nej några 600+ hk är det inte tal om

Förra ägaren (en kompis) Bytte turbo till den som sitter i 940. Böt luftfilter, sportavgas och en annan kompis programmerade chipp. Nu nedställt ladd, då förra ägaren trodde den spikade men jag misstänker lådan inte visste hur den skulle bete sig.

På 1:an laddar jag 0,8 typ och på tvåan får jag strax över 1,2bar så nedställt ladd.
Senast redigerad av 1 Balansakt, redigerad totalt 0 gånger.
#900441
Lucif3r skrev:19T sitter enbart på V70R -99, eller om det var -00...

Okej, som du märker har jag ingen aning..
Jag vet att det sitter större agg iaf, då jag satte original agget i en BMW 518 för några år sen.
Kan ta reda på.

Har du nån aning varför Tracks slocknar med bygling men ej abs? Måste sensorn kopplas bort innan bygling för att släcka lampan?
Det vore ju fint att veta eftersom jag då vet säkert vad som är fel på bilen och slipper byta givare om det inte är felet.

Hjulbultarna är dragna så satans hårt att jag ogärna lossar hjulen. Höger bak drog jag av 4/5 bultar, fick svetsa med en pissig svets och banka i timmar för att få loss dom.
#901931
Jo, hur andra mäter givare ja. Kanske tänker olikt andra människor. Sökte svar på min fråga. Alltså inte på andras. Har läst de flesta trådar jag hittat i ämnet. Men varför svarar du om du inte vet svaret Lucif3r? Vet du så gör det inte mycket nytta att deklarera det i tråden.

Jag sökte svar på några frågor jag har; Då jag hade mina aningar ville jag få mina tankar bekräftade/dementerade. Anledningen var kanske (med facit i hand) onödig att förklara.


(Vet att tråden är struligt formulerad) Men ville inte fortsätta i min andra tråd då jag konstaterat den avslutad. (Främst i hopp att andra med liknande problem skall hitta den, samt svar lätt.
En moderator får gärna pm:a mig med några enkla frågor/råd så jag gör mig förstådd. Utan att stöka till det i forumen.

Lås tråden, be mig omformulera så detta blir vettigt. Jag är en stackars 1:a gångs Volvoägare som köpt en t5:a för 2lax med elproblem. Jag vill ju göra mig förstådd. För allas skull.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]