Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur långt har bilen gått?
Brännarenheten (sk brännkammaren) blir sliten med tiden de syns inte på den när man kollar.

Har du senaste programvaran till den?

Har själv haft problem med min värmare på min v70 -08 som rullat 24tusen nu.
Bytt brännarenhet och glödstift, Då gick den nån månad felfritt sen fick man lifta batteripolen och nolla på så sätt så funka den ett par gånger i stöten.

Hade in den på volvo och ladda i senaste programvaran förra veckan och hittills funkar den. Dom hitta inga fel eller utan den gick så fint sa dom för att ha gått så långt, deras tips var att fläktenheten är väl nästa grej att byta om de inte funka med uppdateringen.
Brännarenheten kostar 2762,50. VO 31202606
Temperaturgivare 1887,50. VO 30780315
Fläktenheten 2188,50 Har inte bytt denna än bara fått pris på den.
Glödstiftet ingår i brännarenheten finns även att köpa löst för 612kr. Märkte de när jag beställt bägge grejerna.

Har bytt grejerna själv så verkstadskostnaden vet jag inte.
Dock felsökte bilkompaniet leksand då den fortsatte dumma sig efter jag bytt delarna och la i programvara nr VO30773452 så nu verkar den funka.
Hej igen. Har bytt glödstift och flammvakt den ingick med glödstiftet. Men den går inte igång. Har rengjort innne i värmaren med. Nån som vet hur man kan kolla om den får bränsle till värmaren? Tänkte om pumpen inte funkar. Kan man få bort ifal den låser sig pga för många start försök utan att måsta fa till volvo för att ta bort de? Mvh/Tony
Toneey skrev:Hej igen. Har bytt glödstift och flammvakt den ingick med glödstiftet. Men den går inte igång. Har rengjort innne i värmaren med. Nån som vet hur man kan kolla om den får bränsle till värmaren? Tänkte om pumpen inte funkar. Kan man få bort ifal den låser sig pga för många start försök utan att måsta fa till volvo för att ta bort de? Mvh/Tony
Kan ju vara så enkelt så att bränsleslangen släppt.
Du kan ju börja med at lyssna om magneten slår i bränslepumpen (sitter precis framför höger bakhjul); ta hjälp av en kompis

Förr kunde man hindra att värmaren låste sig efter 3 misslyckade startförsök genom att stänga direktstarten snabbt vid varje startförsök så inte någon felkod hann sättas; så slipper man inte till Volvo och nolla värmaren.

Det finns för många faktorer för tillfället som kan ha med saken att göra.
Bränsletillförsel, batteri och programvara framgår inte i tråden.
mortimer skrev:
Toneey skrev:Hej igen. Har bytt glödstift och flammvakt den ingick med glödstiftet. Men den går inte igång. Har rengjort innne i värmaren med. Nån som vet hur man kan kolla om den får bränsle till värmaren? Tänkte om pumpen inte funkar. Kan man få bort ifal den låser sig pga för många start försök utan att måsta fa till volvo för att ta bort de? Mvh/Tony
Kan ju vara så enkelt så att bränsleslangen släppt.
Du kan ju börja med at lyssna om magneten slår i bränslepumpen (sitter precis framför höger bakhjul); ta hjälp av en kompis

Förr kunde man hindra att värmaren låste sig efter 3 misslyckade startförsök genom att stänga direktstarten snabbt vid varje startförsök så inte någon felkod hann sättas; så slipper man inte till Volvo och nolla värmaren.

Det finns för många faktorer för tillfället som kan ha med saken att göra.
Bränsletillförsel, batteri och programvara framgår inte i tråden.

Heej. Har ny mjukvara och nytt batteri inte många månader gammalt. Sitter bränslepumen till värmaren vid höger bakhjulet? Hur kan man kolla att det kommer fram diesel? Måste man lös med hjulet för att komma åt? Har ju med fjärrdosa så kan starta på den och lyssna medans. Mvh. Tack sam för alla svar!
Nu kan jag inte i detalj hur det ser ut på V70 2008->, men pumpen hör du om den slår precis vid tanken vid höger bakhjul(du behöver inte lossa hjulet för att höra det). När jag monterade min på min 2006 (Ardic istället för Webasto) så popnitade man pumpen i ett förberett hål vid tanken.
Sedan kan det eventuellt kommit in skit i dykarröret som suger bensin/diesel från tanken. Man kom åt det genom att lyfta säte och matta på höger sida i baksätet. Troligen sitter det en snabbkoppling på pumpens utgående sida som du kan lossa men innebär att en felkod sätts då värmarenheten inte känner av att bränslet kommer fram till värmaren.
Vad visar tempen inne i bilen för yttertemp när värmaren inte startar ?
När var bilen inne på service så databoxarna uppdaterades ?
hoppar på tråden,
min värmare har dött ska enl verkstaden vara algoritmfel.
jag fick tipset att byta värmarenhet, vad är det för värmare som sitter i en 2,4 -10 ?
nån som har artnummer samt ev pris på en?

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]