Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdk
Hej!
Har problem med frugans V70. Den misständer och är kraftlös. Får felkod ECM-261A och även felkoderna för misständning på samtliga cylindrar. (kommer inte ihåg koderna just nu)
Har kollat bränsle trycket, bytt bränslefilter, tändstiften och turboreglerventilen. Samtliga stiften var enligt min bedömning onormalt vita, därför misstänkte jag bränslet.
Kan kan inte hitta något luftläckage, mer än att brommsservot läcker lite, men provade att plugga vacumslangen dit utan förändring, så det borde inte vara det.
Har inga felkoder på ETM och vid test, får jag en avvikelse på 0,21 grader. Kan det vara problem med spjället trotts att det "klarar" testet? Enl. tidigare ägare, skulle spjället vara bytt, men jag är osäker.. Det ser relativt nytt ut, men har en vit lapp med artikelnummer. (skulle väl vara gul på nya?)
Bifogar skärmdump ifrån vida. Kanske någon kan se om det säger något?
Är det någon som har en aning om vilken ände jag skall fortsätta? :roll:

//Thomas
Bilagor
XP.png
XP.png (69.89 KiB) Visad 282 gånger
Jag vet helt ärligt inte om spjället var nytt eller begagnat. Sen varför jag undrar över spjället är väl messt för att det verkar som folk fått de allra konstigaste symptom när spjället vart konstigt. Men innerst inne tror jag fortfarande att billen går för magert..
Att felkoden betyder lambdareglering, betyder ju "bara" att lambdat vart utanför området.
Hade inga problem med avgasvärderna vid besiktingen, trotts att den gick risigt. Dock hade jag nollat felkoderna när körde in.

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]