Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ewald
Hej!

Ni som har köpt en ny V 40 (ngn billigare Modell, dock ev. mettalic lackering som tillval), fick ni några rabatter/ förmåner och vad blev rabatten i så fall?

(Jag tar även emot personliga meddelanden/ mejl om ngn inte vill skriva det här i tråden :P )
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har läst din andra "tråd" här på forumet. Du tänker tydligen köpa din bil i Österrike. Jag tror det bästa är att du ställer frågan till bilförsäljaren där. Det inte helt ovanliga i Sverige är att du som privatkund brukar kunna få 7% i rabatt. Men vad som är brukligt i Österrike vet inte jag.
av Ewald
SvenB skrev:Jag har läst din andra "tråd" här på forumet. Du tänker tydligen köpa din bil i Österrike. Jag tror det bästa är att du ställer frågan till bilförsäljaren där. Det inte helt ovanliga i Sverige är att du som privatkund brukar kunna få 7% i rabatt. Men vad som är brukligt i Österrike vet inte jag.
Det stämmer, bilen kommer att registreras i Österrike.

Volvo är inget märke som leder i nyregistreringsstatistik i Österrike. Volvo är alltså lite ovanligare än t.ex. VW, Hyundai, Skoda, Opel eller Ford. Har dock ingen uppfattning om vad det nu kan innebära i detalj.
Jag såg bara att man kunde få upp till 45 % (eller var det ännu mer) för några år sen på vissa Volvo "lyxbilar" som troligtvis inte gick att sälja. dessa bilar var redan registrerade (det betyder att bilfirman stod som första ägaren i papperna) vilket ju minskar bilens värdet (delvis betydligt).

Jag vill ju som sagt ha en så billig V 40 som möjligt och då kommer man ju ner till priserna som är vanligare bland nya bilar.

Idag finns det också såkallade EU-importörer som säljer de vanligaste märken till mycket bra priser. Har pratat med en verkstad (där jag brukar servera min nuvarande bil) och de tycker att man även kan få bra priser (bra rabatter) på bilfirmor som säljer vanliga "österrikiska" bilar.

Ett exempel: En ny VW Polo kostar från 13 390 EUR enl. listan. Sen får man kanske rabatt.
En EU- importör säljer en ny Polo (samma nya modellen) för 10 290 EUR. Redan med utfärdade österrikiska papper (där den österriksika momsen och NOVA ingår). Det skulle ju betyda att VW- försäljaren väl måste ge 25 % i rabatt och mer för att komma ner till detta pris.

Volvo V 40 verkar dock ingen sälja som EU-importerad bil och priserna verkar kanske inte heller variera så mycket i de enskilda EU-länderna (Sverige, Tyskland, Österrike, Ungern, .... ). EU-importörerna varkar väl också ha speciella rabatter hos sina utländska källor.

Och slutligen kan det vara bra att inhämta lite Information och tipps INNAN man pratar med ngn försäljare och säger/ kräver ngt som är orealistiskt respektive orimligt. Och visst får man också jämföra andra erbjudanden som t.ex. serviceavtal osv.

Men bra att veta att man kan få 7 % i Sverige. Då har man nu lite koll om vad det kan bli :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Det finns firmor i Tyskland som gör "EU import" av V40 har jag läst.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]