Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!

Motorlampan tändes igen, felkoder ECM 3200 och ECM 3300 hittades. Tror ni att det är så enkelt så att det är "tändspole 1" som behöver bytas? Bilen går bra som vanligt, så spolen har nog inte gått sönder helt än.

Men! Vilken cylinder är nummer ett?

Tack!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uhmmmmmm.................................. Jag har för mig att man räknar från vänster frammifrån, så 1an är då längst till vänster, mot kamdreven........................... eller så var det tvärt om :lol:

Hur som, när du listat ut vilken som är 1, så prova flytta den spolen till någon annan cylider och se om koden flyttar på sig.

Iofs... Du kan ju göra det enkelt för dig och skifta "1" och "5", då spelar det ju ingen roll vilken utav dom som är 1 resp. 5 :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av taxi
Det där sista var det smartaste jag hört på länge :D
Det lutar åt att jag plockar ett par spolar på skroten, och chansar lite..
av MickeM
Hej.

På radmotorer är Cylinder 1 är alltid närmast remskivan för drivremen oavsett bilmodell.
Även gamla Saabar där generatorremmen satt mot torpedväggen.

Lite bökigare med V-eller boxermotorer.

Micke.
Användarvisningsbild
av taxi
Tack för det, då vet jag troligen vilken som felar!
av Rådlös
Det är inte så svårt som det kan verka på V eller boxermotorer. Tänk dig vevaxeln, där måste ju någon vara 1 och någon måste vara 2 och så vidare i tur och ordning. (Men dom sitter åt varsitt håll) Och 1 är alltid i den ändan som har remmar eller kedjor för att driva kringutrustning. Den sista cylindern är alltid mot kraftuttaget, koppling och växellåda vanligtvis.
Användarvisningsbild
av taxi
Då var det utrett, och jag tror till och med att jag kommer att komma ihåg det också!

Returbilen ville ha 50 kr styck för spolarna, så jag tog tre. Bytte nummer ett och släckte koderna, och bilen funkar och motorlalampan förblev släckt.

Tack, och trevlig helg på er!
Användarvisningsbild
av taxi
Returbilen = inget återköp, ingen garanti. Så med såna här saker är det en chansning.
Men vad skrev jag egentligen? -"motorlalampa"? Skål!

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]