Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blomlind
Är också intresserad av Rica till min XC70 D4 -15(181hk 5cyl) som jag får hämta ut imon.

Är det verkligen så att man måste skicka in ECU'n om man vill kunna ha iSoftloader??
känns inte som att jag vill göra det på en sprillans ny bil !?

Mvh//Anders
Användarvisningsbild
av ER
Blomlind skrev:Är också intresserad av Rica till min XC70 D4 -15(181hk 5cyl) som jag får hämta ut imon.

Är det verkligen så att man måste skicka in ECU'n om man vill kunna ha iSoftloader??

Mvh//Anders
Varför skicka in, räcker med besök hos en återförsäljare.
MEN VARFÖR riskera ALLT vad garantier heter? Vänta på polestar så får du: 1. Bilen helt laglig, 2.Garantier behållna, 3.Inga problem med försäkringen OM det skulle behövas.
Oavsett om garantier finns eller inte är det vansinne att gambla med ev. ersättning och andra problem som kan bli resultatet av trim eller bara att saker går sönder men trimmet märks och ersättning uteblir pga trimmet oavsett om trimmet är orsaken eller ej.
Visst 275hk och plågsamma 536nm kan verka lockade innan man kör sönder saker, men när man gjort det inser man att 215hk och 420nm var bättre och varför polestar säger som dom säger ang effekt och vridmoment då Rica på inget sätt har samma kunskap om vad Volvos motorer och växellådor tål som Volvos motorsportavdelning/Polestar.
Tjatigt, ja visst men man skakar på huvudet varje gång ev. konsekvenser av för mycket vridmoment inte tas med i beräkningen då lådorna och motorer inte är outslitliga eller billiga att åtgärda med mindre marginaler för varje förändring som görs. Ännu mera så på ny bil som har lyxen att ha motorgaranti kvar, för mig så är det enklare att välja Rica som inte har motorgarantin kvar men så vill man att sakerna skall hålla ännu mera nu när garantin inte räddar mig.
av Robban12
ER skrev:
Blomlind skrev:Är också intresserad av Rica till min XC70 D4 -15(181hk 5cyl) som jag får hämta ut imon.

Mvh//Anders
MEN VARFÖR riskera ALLT vad garantier heter? Vänta på polestar så får du: 1. Bilen helt laglig, 2.Garantier behållna, 3.Inga problem med försäkringen OM det skulle behövas.
Oavsett om garantier finns eller inte är det vansinne att gambla med ev. ersättning och andra problem som kan bli resultatet av trim eller bara att saker går sönder men trimmet märks och ersättning uteblir pga trimmet oavsett om trimmet är orsaken eller ej.
Visst 275hk och plågsamma 536nm kan verka lockade innan man kör sönder saker, men när man gjort det inser man att 215hk och 420nm var bättre och varför polestar säger som dom säger ang effekt och vridmoment då Rica på inget sätt har samma kunskap om vad Volvos motorer och växellådor tål som Volvos motorsportavdelning/Polestar.
Tjatigt, ja visst men man skakar på huvudet varje gång ev. konsekvenser av för mycket vridmoment inte tas med i beräkningen då lådorna och motorer inte är outslitliga eller billiga att åtgärda med mindre marginaler för varje förändring som görs. Ännu mera så på ny bil som har lyxen att ha motorgaranti kvar, för mig så är det enklare att välja Rica som inte har motorgarantin kvar men så vill man att sakerna skall hålla ännu mera nu när garantin inte räddar mig.

Växellådan har ett max tillåtet vridmoment på 600nm (AWF21) som växellådan heter. Allt är extremt överdimensionerat i bilen, tycker du att det är en risk för allt du skriver så är det ditt problem.
För övrigt för har V60 Polestar har samma växellådan, och Volvo själva har lagt ett vridmoment på denna bil på över 500nm och 350hk, du måste ju förstå att det finns marginaler som är extremt stora. Allt har att göra med hur man kör, som jag kör så går grejerna sönder i alla fall oavsett effekt.

Ang Försäkring/Garanti så går inget att bevisa. Jag har aldrig haft problem, varje gång man besöker verkstaden så laddar man ur programvaran och alla felkoder raderas om det finns några.
av perhall
Om det kommer nån från HQ och verkligen kollar upp en bil kan de nog se att man varit utanför toleranserna.
Men misstänks inte optimering och det är ett typfel (som förekommer på bilar utan trim i signifikant omfattning också) så gör de nog inte det.
Är nyfiken på var BSR köper sina chip. Hemska tanke, men kan det vara bestchip EUR 149, inkl frakt...? Det är väl inte officiellt? Vissa utvecklar de ju själva men knappast alla!
PH
Användarvisningsbild
av EjS
Jag tror inte det är momentet med den växellådan som förstörar skiten. Det är nog mer om du tar ut all effekt över lång tid eller accer och bromsar upprepade gångar med full effekt - och gärna med släp. Då blir där hot spots i växellåda och motor och då slids delarne. För inte att prata om hur snabbt oljan försämras och smörjer mindre effektivt.

Jag ville inte vara rädd för ricas upgrade men jag ville inte köra med full effekt över flera timmar på tex motorväg.
Användarvisningsbild
av ER
Klart det går att se att det fipplas med mjukvaran även om man laddar tillbaka original, bara att fram tills nu har dom sett mellan fingrarna med det, men om tex lådan havererar så kollas mjukvaran upp och ser dom nåt som inte är standard så uteblir ersättning.

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Hittar inget om 600nm på denna lådan som även min har var jag än letat, 440nm är enda siffran som poppar upp.
Förutsätter dock nån form av begränsning av moment i mjukvaran på lägre växlar men förväntar mig tätare byten av olja i lådan för att klara av 440nm+ under nån form av tid. tycker p-star med 450nm på min maskin pressar gränserna med denna lådan även om den säkert överlever så är jag på inget sätt övertygad om samma sak med 500nm+ på säg 5års sikt.
Användarvisningsbild
av EjS
Nu vet jag inte om det är samma låda i min 2011 d5 - men i praktiken har min 475 nm även om Polestar säger mindre. Och det borde vara med god marginal.
av Maximuspro
Robban12 skrev:
ER skrev:

Mvh//Anders

Växellådan har ett max tillåtet vridmoment på 600nm (AWF21) som växellådan heter. Allt är extremt överdimensionerat i bilen, tycker du att det är en risk för allt du skriver så är det ditt problem.
För övrigt för har V60 Polestar har samma växellådan, och Volvo själva har lagt ett vridmoment på denna bil på över 500nm och 350hk, du måste ju förstå att det finns marginaler som är extremt stora. Allt har att göra med hur man kör, som jag kör så går grejerna sönder i alla fall oavsett effekt.

Ang Försäkring/Garanti så går inget att bevisa. Jag har aldrig haft problem, varje gång man besöker verkstaden så laddar man ur programvaran och alla felkoder raderas om det finns några.

Håller med! Någon på detta forum borde ju ha någon kontakt på Volvo som kan stämma in i ovan. Tex om Polestarbilens låda är förstärkt osv. Kanske kan mail den japanske tillverkaren?
Användarvisningsbild
av ER
Maximuspro skrev: Håller med! Någon på detta forum borde ju ha någon kontakt på Volvo som kan stämma in i ovan. Tex om Polestarbilens låda är förstärkt osv. Kanske kan mail den japanske tillverkaren?
AWF21=TF-80SC,m dvs samma hederliga 6-växlade vi har. Specen säger 440-450nm http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html 6-speed F-series FWD-series. Nya 8 växlade i med VEA är 8-speed F-series FWD-series med 350-360nm i max.
Detta är givetvis med oljeslitage inräknas så högre moment= tätare oljebyten.
Vad jag läst runt så kan det vara så att det är momentet under växlingen på lägre växlar som är det kritiska och detta styrs genom... mjukvara så Volvo/Polestar har givetvis detta i sin version, men vem vågar gissa att dom som inte sitter på specen låter detta vara kvar när man bara vill ha ut mesta möjliga av allt.
Sen är det givetvis som sagts hög belastning under lång tid som även är negativt, nåt trimfirmor inte bryr sig ett skvatt om för om det havererar efter 5-10 år så skiter dom i det men Volvo/Polestar VET och därför kör restriktiva linjen för det blir ju ändå dom som hamnar i skottlinjen när lådan pajar med trim oavsett deras eget eller fulfirmor som sällan tar ansvar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97