NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Baze88
Nu har ja fått tillbaka min bil från verkstad där de bytte partikelfilter o lämna in instrumentpanelen bilen går bra nu, men ska bränsleförbrukningen ligga på 0.68-0.71l/mil på landsväg 100km/h? inga felkoder finns
av dieselputte
(har V50 2.0d -06 11.300mil) Vid plan väg ligger min momentana förbrukning ofta och pendlar från 0,55-0,65 , vid regenerering oftast 0,7-0,85. Innan bilen börjar regenerera kan den momentana förbrukningen ligga lite högre. Det skumma med min bil är att efter byte av EGR för 2-3 år sedan sjönk snittförbrukningen direkt från 0.58 till 0.56 och nu i år har den sjunkit till 0.54 enligt färddator. Vid tankning liter/km räknare brukar den mer nosa på strax över 0.55.

Det låter lite högt med 0.68-0.71, men så många faktorer spelar in , körsätt, hjulinställningar, bromsar som ligger på etc, kan även vara DPF som börjar bli igensatt.

Nyfiken angående ditt andra fel med displayen, vad var orsaken?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Dpf var nyss bytt enligt TS.
av timebandit
Baze88 skrev:va ute o körde i 1 o en halv timma sjönk till 0.46-0.5 sen o nu ligger den där. Vetti tusen va de kan ha varit. Dom bytte EGR samtidigt glömde ja nämna
Ahh... EGRen kanske adapterades och samtidigt så kanske DPF gjorde en regenerering.... :)

Men troligen så var det EGR som gjorde en adaptering.

Hoppas nu det håller i sig! :)
Användarvisningsbild
av Baze88
Den verkar gå runt 0.65-0.7 nu ibland ner till 0.46-0.5 o sen upp igen.. hade bilen borta i 5 veckor på verkstad för 3 felkoder som indikerade på partikelfilter, egr o nått mer kommer inte ihåg. VIlket jag ansåg inte skulle ta 5 veckor för o fixa och nu det här. Ska sätta den verkstaden mot väggen o fråga va de sysslar med.
av dieselputte
Baze88 skrev:Den verkar gå runt 0.65-0.7 nu ibland ner till 0.46-0.5 o sen upp igen.. hade bilen borta i 5 veckor på verkstad för 3 felkoder som indikerade på partikelfilter, egr o nått mer kommer inte ihåg. VIlket jag ansåg inte skulle ta 5 veckor för o fixa och nu det här. Ska sätta den verkstaden mot väggen o fråga va de sysslar med.
Vet du om eolys tanken är fylld och nollställd? Har för mig att jag läst nåt om att utan eolys så sotar DPF igen ganska snabbt, vilket kan resultera i korta intervall mellan regenerering.

Förvånad att de bytte EGR också (från -07 sitter en nyare EGR som är stabil), det brukar bli följdlarmar när det strular med DPF, bla EGR larm.

Verkstaden kanske såg detta och ansåg att då byter vi EGR också, kanske helt i onödan ??:-/

(Såg själv att EGR larmade när min tryckgivare till DPF pajade, nollställdes efter byte av givaren och kom inte tillbaka)

Åk till verkstaden och ifrågasätt resultatet.
av timebandit
Utan Eolys/additiv så kan inte partikelfiltret regenereras och då blir det konstanta regenereringar som aldrig slutar. Kan bli uppehåll på några minuter ibland.
Till slut så kommer hela filtret bli fullt med sot och måste troligen kasseras. Så se till att omgående fylla på Eolys och glöm inte att räknaren i ADM MÅSTE nollas annars vet inte bilen att det är påfyllt. Finns inget utrymme att missa/slarva när det gäller detta tyvärr.

Är det en Volvo verkstad eller en mindre? För en Volvoverkstad borde verkligen inte missa Eolysen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw