NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hardly
Hej, funderar på en V50 D2 2011 ca 5000 mil. Vad ska man titta på? Har D2 partickelfilter? KCR trim, är det lönt på en sån liten maskin? Har sett annonser där det står D2 II och D2 I, vad är skillnaden? Vilken sitter i en 2011?
Körintryck som bullrig, slö osv.
Blev många frågor men jag tacksam för all feedback jag kan få
Användarvisningsbild
av Perra83
Läs på lite om KCR så ändrar du snart åsikt.

Partikefilter/DPF har nog Volvo haft sedan 2004- 2005 om ja inte minns fel.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, D2 har partikelfilter(DPF). Men jag tror du menar den i serviceschemat påbjudna servicen av DPF som fanns på äldre PSA motorer. Nej det är inte den motorn i D2. För att vara säker, det finns någon här som påstår att de första exemplaren hade den äldre motorn, så kontrollera motorbeteckningen. Den nyare motorn har beteckningen D4162T. Har motorn den beteckningen är det "underhållsfritt" DPF. För övrigt är det en trevlig bil, ingen raket men fullt körbar. Bullrig, nej den har en 6 växlad låda. Hade tidigare en V50 1,8F, den var betydligt bullrigare (surrig).
Användarvisningsbild
av SvenB
Enligt instruktionsboken till min bil skall det sitta en dekal på motorns högra sida. Men försäljaren bör väl ha någon specifikation över bilen. På specifikationen på min bil står det under motor: Diesel 4-cyl. 115 hk/84 kW D4162T. Du kan även söka på bilen på Transportstyrelsens hemsida. Om motoreffekten uppges till 84 kW är det den "nya" motorn, om effekten uppges till 80 kW är det dem "gamla".
av Hardly
Det blev ingen V50, blev sålld innan jag hann bestämma mig. Hängde upp mig på dyra service kostnader, nästan 3800 för en vanlig service på volvo. Jamen det ingår ju bränsle och luftfilter sa snubben på Rejmes...... Det blir en bensin bil för min del.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tror du att en service på en bensinare kostar så mycket mindre :?:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw