monza skrev:Mitt exempel:
Mitt förra batteri belastningstestades av batteriåterförsäljare och batteriet klassades som fullt friskt.
Jag gjorde därför ett eget manuellt belastningstest: laddade upp batteriet max med mina eleganta ctek-laddare. Därefter tog jag bort laddaren, slog på tändningen och startade stereon o spelade lagom högt. Efter 5-10 min gick det inte att starta bilen. Så mycket för ett belastningstest. Jag lånade då ett annat batteri som inte passade i bagaget, utan jag kopplade startkablar mellan batteriet som fick stå på marken o kablaget. Efter 30 min stereo så startade ändå bilen= batteri kasst= byte. :)
Min ac-panel (troligen länkage och klaffar) pyser o justerar till sig efter att bilen stått utan ström.
Mvh
Liten uppdatering!
Talat med mekaniker om det här. "Äh, det är nån luftslang som hoppat av nånstans", sa han bara. :roll:
Han lät så j-a lugn att jag blev helt lugn själv. Tänkte att "ja men det låter ju rimligt". Kom överens med honom om att kabelstarta bilen och få iväg den till honom på måndag. Ska ta kräm av fästmöns Saab i morgon. Blir nog bra. Laddar upp den sen samtidigt som jag eventuellt ber en kunnigare vän om att söka efter läckage.
Jag ska faktiskt ta och eventuellt klargöra en sak... Jag önskar härmed att forumet skapar en helt egen ikon till mig att kasta in i texten. Det ska vara ett gult runt nylle med en DUMSTRUT på huvudet! Men jag säger "eventuellt" än så länge tills jag vet. För jag såg nämligen vid en närmare titt på bilen att jag dragit på parkeringsljusen den kvällen jag kom hem med andan i halsen efter fem mil hem utan att släppa gasen.
Det gick ett gäng snorungar och blängde ruttet på mig när jag satt där med tändningen igång och försökte felsöka samtidigt som halvljusen stod och sken i mörkret. Så jag slog om till parkeringsljus för att slippa nyfikna obehöriga och - SPARA PÅ BATTERIET medan jag pillade! Har ni hört något så urbota korkat någon gång tidigare?
Jag är inte säker på att det är orsaken till urladdningen, men det kan mycket möjligt vara det. Därför ser jag till att ladda upp den och återkomma med svar om detta. Jag är inte den som förnekar att jag är dum i huvudet ibland, en riktig man ska kunna erkänna sina misstag! 8)
Ja, så det här låter helt enkelt som att någonting ändå har skuttat av mot förmodan under filterbytet. Känsliga j-a motor! :-(O) Aldrig varit med om något liknande! Men visst kan det fortfarande ha hänt något med luftmassemätaren. Det återstår att få domen i början av nästa vecka helt enkelt.
Fortsätt gärna spåna lite här om ni vill, själv tar jag helg nu, men om något mirakel inträffar så loggar jag in och meddelar er. Man måste fylla på och komplettera trådarna och tänka på de googlande människorna som kommer efter en. :)
(Det med ac-panelens surrande i endast någon minut ska jag kolla upp mer om, den har gjort så under hela den månad jag ägt bilen! Ungefär en minut efter att bilen låsts upp och nån minut efter att man stängt av tändningen. Oavsett batteritryck!)