Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Tyvärr delar jag inte den erfarenheten.
Min Avensis är en av de mer svårsålda bilar jag haft. Totalt hade jag 104 (!) mejlkonversationer innan den var såld. (Svarade förstås inte på alla) Det tog ungefär 3 månader att bli av med den och jag fick väsentligt mindre än exempelvis Bilpriser.se förutspådde.
av dljungstrom
Lövet skrev:Tyvärr delar jag inte den erfarenheten.
Min Avensis är en av de mer svårsålda bilar jag haft. Totalt hade jag 104 (!) mejlkonversationer innan den var såld. (Svarade förstås inte på alla) Det tog ungefär 3 månader att bli av med den och jag fick väsentligt mindre än exempelvis Bilpriser.se förutspådde.

Du hade väl en 2.2 diesel automat? Är ju inte den mest eftertraktade drivlinan, ska va bensin eller lilla dieseln. Står det dessutom premium- paket i annonsen (mer utrustning än summum i volvovärlden) när bilen är en business (kinetic på volvospråk) med skinn blir det nog inte lättare.
av Lövet
Det gjorde det inte heller. Det stod "premiumutrustad" vilket är ett bullshitord förstås (men som fångas upp av Blockets sökmotor :twisted: ) Men det var en 2.2 automat helt riktigt.

Med facit i hand ett av de mest misslyckade bilköp jag gjort. Lade ut den på annons 2 månader efter köp och sålde med relativt stort tapp. Tanken var att sambon skulle ha den (hon bryr sig inte om bilar) men inte ens hon gillade den. En del av "egenskaperna" i Toyotan är också extremt märkliga. Som att farthållaren alltid glömmer inställningen om man åker långsammare än 40 km/h. Eller att den inte funkar alls i manuellt läge. Ett läge som nämligen behövs ofta eftersom automatlådan i princip _aldrig_ låste convertern utan åkte runt med flera hundra varvs slir konstant i annat än motorvägsfart. Bilen förbrukade 0.85-0.9 med prestanda som en Volvo D2 och ljudnivå som glassbilen. :shock:
av V60T3
volvobrasse skrev:Jag har som sagt två barn som initsialt skrev, dvs två barn i två barnstolar. En bakåtvänd och en framåtvänd. Den framåtvända är det just ingen större skillnad på än om man sitter som "vanligt" baksätet, däremot den bakåtvända. I V70:n som jag har nu så måste jag skjuta fram framsätet för att lillkillen i den båkåtvända stolen ska få hygglig plats.

För en person som är typ 1.85 som sitter fram sitter väldigt tajt, men det går. Det jag undrar över (jag ska naturligtvis prova) är hur mycket kortare är V60:n inne i kupén? För när jag kollade på den upplever jag kupén i stort sätt samma längd som V70:n (lite smalare dock) fast att själva bagageutrymmet är det som blivit "avkapat"? Kan det stämma?

V60 har i stort sett samma kupéutrymmen som V70 med undantag sluttande tak där bak beroende på att det är samma plattform som V70 (Y20) dvs är en stor bil egentligen.
av DonNicce
Toyota Avensis HAR VARIT en klippa på begagnatmarknaden. Men tiderna förändras och Avensis dragkraft är inte alls så stark längre.
Avensis är en av de modeller som tappat mest i försäljning om man ser till Europamarknaden.

Den stora trenden är att vanligt folk väljer bort anonyma volymbilar till förmån för "premiummärken". Begagnatmarknaden är inget undantag.

Jag har tidigare ägt – och sålt – förra generationen Avensis 2,0D Excecutive + teknikpaket. Den gick relativt snabbt – 3 veckor trots optimistiskt överpris från min sida. Fast detta var 2010.
I somras hjälpte jag min svåger att sälja deras Avensis 2,0D Business -11 med 8 000 mil. Gick för 140 000:– och jag fick lägga mig bland de allra billigaste på Blocket för att intressenterna skulle börja höra av sig. Som tur var räckte det med ett mail för att det skulle bli avslutad affär.
Det var i alla fall 27 000:– mer än vad Volvo erbjöd i inbyte …
Användarvisningsbild
av Perc
Då Skodan var på skadereparation hade jag en flång ny Auris 1.6 som hyrbil i nån vecka. Den hade gått typ 300 kilometer då jag fick nycklarna.

Dom första 90-tals japsvibbarna kom oga ljudet direkt jag vred om nyckeln: Njö njö bruumfraaappp. Precis som Corolla för 20 år sen. I första uppförsbacken trodde jag det var nåt fel på den då den inte orkade, men justfan, det är ju en sugmotor. Måste varvas för att nåt ska hända.

Fördelar fanns dock. Det var i mellandagarna/över nyår när detta hände och den började producera värme väldigt mycket snabbare än Skodan och i kopiösa mängder dessutom. Ljuset var hyfsat bra trots halogen, dock bara en lampa för hel och halvljus. Går den sönder tappar man båda funktionerna. Mycket bättre räckvidd på helljuset än det brukar vara på xenonbilar med samma lösning.

Sen har väl Toyota haft problem med vissa dieselmotorer på sistone. Kanske just 2.2:an? I övrigt är Toyotas bilar oftast hyfsat skottsäkra även om det inte är som på den gamla goda tiden. Skulle dock fortfarande hellre välja nåt europeiskt, jag trivs bättre i dem.

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]