NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej,

Har ett litet ljud i bilen som jag funderar lite på.

När man kör iväg i backe eller kör uppför en backe i sakta fart så kommer det ett klunk/knackljud i bilen.

När man kör på plan väg hörs det väldigt sällan, Det kan kommer om man segdrar lite också. Gasar man på hårt så hörs det oftast inte utan oftast bara när man kör lugnt.

Hela fjäderbenen är bytta och även länkarmsbussningarna fram förra sommarn.

Det går hur fint som helst att lägga i och ur växlarna.

Någon som vart ute för detta? :)

Mvh
Martin
av euroman
Lite mer update angående felet.

Verkar som ljudet enbart kommer när man svänger vänster eller ligger tex i 40 och gasar till lite snabbt på 3ans växel.

Svänger man höger kommer aldrig ljudet.

Låter inte som hjullager ljud utan mer klunkande ljud. Ljudet uppstår inte om man står still och gasar varken med koppling intryckt eller uppsläppt.

kan tillägga att den långa drivaxeln är bytt på högersida för 1år sedan, den på vänster är fortfarande den gammla som gått ca 16,000mil.
av euroman
TreVolvos skrev:Håller med kvillebäck. Höger yttre drivknut är en kandidat.
kvillebäck skrev:En ren gissning är en drivknut. Det brukar knacka när man svänger fullt och gasar på lite. Jag har tyvärr haft fel förr så det kan vara så denna gången med.
Kan den verkligen gå efter bara knappt 1000mil? :S

bytte hela den långa drivaxeln höger sida för ca 1000mil sedan pga av vibrationer. Då vart det en helt ny från volvo för runt 4k.

Men som ni säger svänger man vänster är det ju motsatt sida.

Kan man på något vis känna om en drivknut är trasig/slut? :)
av euroman
Haft bilen inne för att byta bromsvätska så bad dem även titta på detta ljudet samtidigt.

Dem kollade det mesta i framvagnen och det enda dem kunde hitta var att damasken för inre drivknuten vänster sida var trasig samt att det hade läkt ut olja ifrån drivknuten så troligen är det detta som är felet. skall in på tisdag för att åtgärda! :)
av euroman
Sådär då var drivaxeln på vänster sida bytt, blev mycket bättre men felet finns fortfarande där. Dock låter det inget vid start nu i backe eller på plan väg. Utan nu kommer ljudet bara när man kör och bilen driver. Felet är precis som förut att det låter bara när man kör rakt eller svänger vänster.

Helt tyst när man svänger höger.

Dem kunde inte se något klapp i bussningar eller liknande heller. Vad kan detta vara? :S
av timebandit
På dem engelsktalande forumen talas det MYCKET om motorfästena/bussningarna.... Dessa skall tydligen kunna ge ifrån sig en massa med klonk och annat.
av euroman
Jo jag börjar fundera på detta, dem hittade dock inget fel när dem ryckte och drog o framvagnen.

Det är dock skumt att man felet inte är där hela tiden samt att det blev väldigt mycket bättre än innan.

Kan det vara fel på bultarna till drivaxlarna eller dem kanske måste fettas in? vet inte ens om v50 har detta problemet.

Drivaxlarna har ju vart ur flera gånger utan att byta centrum bulten, kan denna bli slapp?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw