Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, vad blir det för symtom om vvv ventilen är trasig, är bilen svag på låga varv eller höga????

Kan man koppla 12 volt till stiften på ventilen för att se om det händer något, vad ska hända??????
av Kena
Du har en bil med variabla ventiltider. Är ventilen paj lär den inte gå alls alt. mycket dåligt. Annars kan den klegga igen och måste rengöras/bytas, var faktiskt billigare än jag trodde (1000kr) + en ny packning som det sitter en sil på. Väldigt enkel att byta men kolla så det är fel på den först.
av erikeriksson
Hej, tack för svar. Tycker fel på vvt ventilen dyker upp lite då och då som möjlig orsak till alla möjliga problem. Men om bilen knappt går om den är trasig, kan man ju utesluta det felet i mitt fall och kanske många andra på forumet också.

Tog loss min och bytte packning, och ventilen såg OK ut. Har ju ett "diffust" problem på min bil som jag skrivit om tidigare, och kanske är det på väg att klaras upp, vi får se.....
Användarvisningsbild
av CarMan
en felaktig kaminställning pågrund av trasig vvt eller solinoiden som styr, brukar säta felkod. som nån nämde så är pakningen för solinoiden motofierad med en sil, för att förhindra kärvning.
jag tror också att toleransen för när felkoden sätts är ändrad, så man inte ska få motorlampan att lysa utan att det är fel på något

Hur tänkte du bygga en sådan

Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]