Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Hej!
Nu har jag försökt få bort det gamla stabilisator staget hela dagen.
Började med att jag drog av två torx, tänkte sedan kapa staget med en tigersåg men det verkar sitta en bricka/distans på baksidan.
Så jag kommer inte åt med bladet.
Åkte där efter till biltema för att köpa en mutterknäckare, detta misslyckades också. Då den inte tar själva brickan som muttern sitter i.
Kvalitén på knäckaren var inte den bästa heller då själva "stämmjärnet" blev deformerat.
Åkte sedan iväg för att köpa riktiga torx och ge det ett försök till, köpte 3 st bosch för 99kr.
Borde alltså inte vara något skit, men även dessa drog jag av.

Så hur får jag bort det här staget ?
Alla tips är välkomna.

Det gäller förresten en volvo 850 -94

Med vänlig hälsning John
av Adamp
ta en block nyckel och håller fast den bakom den på brickan, nedre bulten måste man göra detta enligt min erfarenhet övre släpper lättare den som sitter på stötdämparen. Men jag undrar varför du använder torx är den stagen som sitter mellan stötdämparen och stången som dalar där lite?
av Matchmiss
Bytte dessa precis... blev vinkelslipen för mig. På förarsidan fick jag kapa båda fästena, men på andra sidan hade jag tur med den övre då den gick att ta loss med endast blocknyckeln utan motstånd, men den undra fick jag kapa.

Klart värt besväret iallafall, inga klonk och mycket skönare styrning och väghållning!
Användarvisningsbild
av bargis
Adamp: För att man måste hålla emot bulten med torx på staget. Finns ingen bricka med fasning där man kan hålla emot.

S6024t: Mutterknacken fungerar inte, kanske är kompressorn för vek.

Matchmiss: Den nedre fäst punkten ser jag inga problem i att kapa med vinkelslip. Men det övre så kommer man inte åt med slipen, sitter fästen där till abs sensorn.
av Adamp
Den bricka jag menar sitter där du menar att du inte kan köra vinkel slip. Detta kan hjälp dig lite:
. Jag bytte mina i höstas och då höll jag fast den med en block nyckel bakom som de visar i detta klipp
jag hadde antagligen samma som du men jag löste det på det här sättet som i videon.
Användarvisningsbild
av bargis
Adamp skrev:Den bricka jag menar sitter där du menar att du inte kan köra vinkel slip. Detta kan hjälp dig lite:
. Jag bytte mina i höstas och då höll jag fast den med en block nyckel bakom som de visar i detta klipp
jag hadde antagligen samma som du men jag löste det på det här sättet som i videon.
Stort tack för hjälpen!

Dock så har jag förstört den övre muttern så den lär jag få hugga loss med en huggmejsel.
Den nedre är fortfarande hel.
Användarvisningsbild
av js1
Annars kan du borra ur den från utsidan. Borrar du med samma diameter som gängan på staget trillar muttern av när du borrat genom den , sen är staget loss.
Användarvisningsbild
av bargis
Hej !
Eftersom jag blev farsa i fredags så har jag omöjligt haft tid med bilen.
Blev dock jävligt imponerad över min far som är 60 bast och har gjort en ganska stor operation i ena axeln. Dock så är den andra inte opererad och fortfarande trasig.
Han ringde mig i söndags och sa att bilen var klar och han ville köra hem den åt mig.
Han hade borrat ur en översta för att sen köra med vinkelslipen på den nedersta :)

Slutet gott allting gott ! :-)-)

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]