Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jims skrev:
Tim skrev:Fungerar acn ? Det mest troliga är att kamremmen har kuggat! Kolla detta innan du försöker starta bilen igen!
Har just köpt bilen så jag vet inte om acn fungerar. Är så kallt ute. Borde inte bilen gå dåligt om remmen kuggat?
Starta inte motorn något mer föräns du har kollat att inte ac kompressorn inte har skurit så att den remmen har åkt in till kamremmen. Nej den behöver inte gå dåligt. Och ja jag har vart med om det tidigare. Det är snart gjort att kolla ner och se om remmen sitter på kompressorn.
I diagnosuttaget (OBD II-uttaget) kan man koppla in ett standardiserat felsökningsinstrument för att läsa ut felkoder och parametrar. OBD II innehåller endast felkoder och parametrar som berör emissionerna och kan således inte ge lika omfattande information som Volvo Diagnos. Volvo har egna beteckningar på felkoder och dessa följer Volvos egna On-board Diagnostics protokoll (kallade DII från och med årsmodell 1999).

p010116 är en generisk felkod. Jag hittar ingen info om den.. Hade varit lite lättare med en "volvo" kod.
Tim skrev:
jims skrev:
Tim skrev:Fungerar acn ? Det mest troliga är att kamremmen har kuggat! Kolla detta innan du försöker starta bilen igen!
Har just köpt bilen så jag vet inte om acn fungerar. Är så kallt ute. Borde inte bilen gå dåligt om remmen kuggat?
Starta inte motorn något mer föräns du har kollat att inte ac kompressorn inte har skurit så att den remmen har åkt in till kamremmen. Nej den behöver inte gå dåligt. Och ja jag har vart med om det tidigare. Det är snart gjort att kolla ner och se om remmen sitter på kompressorn.
Remmen till AC-kompressorn sitter där den ska. Vad måste man ta lös för att komma åt att kolla markeringen nere på vevaxeln på en sånhär?

mikeyman35 skrev:I diagnosuttaget (OBD II-uttaget) kan man koppla in ett standardiserat felsökningsinstrument för att läsa ut felkoder och parametrar. OBD II innehåller endast felkoder och parametrar som berör emissionerna och kan således inte ge lika omfattande information som Volvo Diagnos. Volvo har egna beteckningar på felkoder och dessa följer Volvos egna On-board Diagnostics protokoll (kallade DII från och med årsmodell 1999).

p010116 är en generisk felkod. Jag hittar ingen info om den.. Hade varit lite lättare med en "volvo" kod.

Jag har tidigare kollat felkoder med vida men jag minns inte utantill vad de exakta koderna hette. Ska se om jag får låna den igen.

Hittade för övrigt igår lite skavda kablar kring virvelspjällsmotorn osv och nu när det är åtgärdat så har huttrandet på tomgång försvunnit. Men att den är segstartad ibland kvarstår. Drog igår helt nya kablar till vevaxelgivaren men lika förbannat så hade den imorse en felkod på både vevaxel och kamaxelgivaren.
Har nyss gjort en utläsning med vida och den säger följande:

(Gul prick), ECM-P03362F Vevaxel lägesgivare A krets inom/utanför gränsvärden - Generellt signalfel - Signal oregelbunden.

Detta är exakt så som det står i vida så helt klart är detta en volvo felkod. Den visade inte någon felkod på kamaxelgivaren just nu iallafall.

Kan det hända att dålig jord/strömmatning till ECMen kan orsaka dessa problem? Tips på hur jag ska börja felsöka detta isåfall?
Tim skrev:Kolla märkningarna på kamdreven och på vevaxeln! Det är steg nr 1.
Jag känner inte att de skulle vara rimligt att den har kuggat. Jag har svårt att tro att någon bil går så klockrent som den gör med exakt den bränsleförbrukningen den ska ha med en kamrem som är felkuggad. Inget personligt, jag uppskattar alla tips, men tyvärr så köper jag inte det i nuläget iallafall. Jag vill tro att volvo har mer precision i sina motorer än att de fortfarande går klockrent med en felkuggad kamrem.

Jag börjar misstänka nu att det rent av är startmotorn som missar och sedan slår i igen och ECMen tar detta som att givarna tappar signal när det i själva verket är motorn som stannar för ett kort ögonblick. Anledningen till att jag misstänker detta är att jag får samma hackningar vid startförsök även om jag kopplar ur samtliga spridare och om jag kör startmotorn igenom att bygla över + kabeln och aktiveringen till solenoiden. Ska låna en annan startmotor och testa om det avhjälper problemet.

Jag har nu kollat även signalen från vevaxelgivaren med oscilloscop och signalen ser ut helt enligt förväntat. Dvs tillräckligt hög amplitud för att motorn ska kunna tolka signalen och en frekvens som ökar med varvtal utan några störningar eller märkliga toppar och dalar som inte ska finnas och jag ser även triggningspunkten. Jag ser en kraftig sänkning av amplituden vid dessa hackningar men de beror enligt min teori på att startmotorn strular så motorn stannar/saktar ner rejält under startförsök.
Tänkte uppdatera hur det ser ut. Att smörja upp startmotorn dolde nog problemet tillfälligt vilket var en väldigt sliten startmotor, det fungerade skitfint i 3-4 dagar men började i helgen strula igen. Fick idag en ny startmotor jag beställt och åter igen så startar bilen klockrent.

Så summan av detta. Har du en bil som går klockrent men startar segt och hackar under startförsök och du får felkoder på vevaxelgivaren eller både vevaxelgivaren och kamaxelgivaren är en möjlig felorsak (förutom givare och kablage) att startmotorn är sliten vilket gör att den slinter på startkransen. När jag jämförde nya och gamla startmotorn så kunde man tydligt se att bendixdrevet var väldigt slitet.

Tack för all hjälp!
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]