Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Satt och läste lite på matthewsvolvosite där det pratades om en "strypning" inuti gasspjället på Volvo 850. Såhär ser det ut:

Bild

Man kan tydligen byta till ett spjäll från en tidig volvo 960. Det nya spjället har inte den klumpen som finns på detta, vilket ska medföra ökad gasrespons.

Är det någon som vet om man bara kan "skära" bort den lilla klumpen?
Det finns mycket man kan göra. Det finns också en anledning till att plastbiten finns.
Anledningen är att gasen inte reagerar linjärt annars. Du får svårt att åka med jämnt gaspådrag.
Sen 960.. tja möjligt? Men mej veterligen är det inte samma storlek på spjället på vitsexan? Det går inte heller att göra bult on med det större spjället, utan att börja slipa ur insuget för att ha någon nytta av det.
Nyttan är ungefär.. 0% om man inte kör trimmat i klassen 300+ hk.

Men jag kan ha fel om sexans spjäll, för all del.
Förlåt mig, Vilken plast menar du? Menar du plastkåpan som sitter över spjället så är det stående tipset att låta den sitta kvar! :-O)
Den fattades på min gamle 855 (-94) Då visste jag inte att det skulle sitta en kåpa där :oops: men efter att Gasen fryste fast på
motorvägen i 95 knyck med 3/4 delars gas?! Stampade ett par ggr i hopp om att den skulle lossna (fastna i stället i läge full) :shock:

Slå av tänndningen och stanna vid kanten till det tinat blev lösningen. :cry:

LÅT DEN KÅPAN SITTA KVAR! Var bara det jag ville säga :lol: :wink: 8)
Kompe skrev:Förlåt mig, Vilken plast menar du? Menar du plastkåpan som sitter över spjället så är det stående tipset att låta den sitta kvar! :-O)
Den fattades på min gamle 855 (-94) Då visste jag inte att det skulle sitta en kåpa där :oops: men efter att Gasen fryste fast på
motorvägen i 95 knyck med 3/4 delars gas?! Stampade ett par ggr i hopp om att den skulle lossna (fastna i stället i läge full) :shock:

Slå av tänndningen och stanna vid kanten till det tinat blev lösningen. :cry:

LÅT DEN KÅPAN SITTA KVAR! Var bara det jag ville säga :lol: :wink: 8)
Hehe nej det var inte den jag menade! Inuti gasspjället (som du ser på bilden) sitter det en halvcirkelformad "Klump". Det är den jag pratar om!

Sen kanske du hade problem med luftförvärmningen? Det tror jag skulle kunna hända på kalla dagar om den inte fungerar.
Att gasspjället skulle frysa bara för att den där kåpan är borta har jag VÄLDIGT svårt att tro på. Har själv kört hela förra vintern utan den kåpan, då jag har slarvat bort skruven :lol: Inte orkat jaga reda på en ny heller :roll:

Att gasspjället öht. skulle frysa under färd har jag t om svårt att tro på. Det blir alldeles för varmt under huven för att något ska frysa. Enda scenariot där jag kan tänka mig att det finns en möjlighet att spjället skulle frysa är om bilen står parkerad ute en längre tid under den kallaste perioden... Inte för att spjället frös eller fastna nå på 855an som stod ute i 2 vintrar....

Nje, jag förblir skeptisk till hela den där historien, iaf orsaken till det...

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]