Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
omi skrev:Hejsan!
Linqid skrev:[...] V60 tappar tyvärr lite på det nästintill pinsamma bagageutrymmet.
Men bagageutrymmet i V60 är väl inte ännu mindre än det i 3-serien.
Både enligt Teknikens Värld (V60 rymmer 31 backar, BMW 3-serie 30 backar) och enligt ADAC så rymmer V60 lite mer än BMW:n. 3-seriens baggagelucka är kanske något längre än V60:ns men däremot betydligt smalare.

Hälsningar,
Oliver
Jag upplever det åtminstone som mindre, även om jag visserligen aldrig ägt en V60 och därmed saknar praktisk erfarenhet. I senaste numret av AMS testas dock V60 mot bl a 3-serien, och hamnar överlägset sist i specialronden kombi (vilket den även gjorde i TV:s stora kombitest tidigare i sommar). Bl a skriver man att den har ett av de minsta bagageutrymmena i klassen, och därtill inget utrymmen under golvet trots avsaknad av reservhjul. Klassledande bredd dock, som du säger. Liter 430/1240 för V60 mot 495/1500 för trean.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Linqid skrev:
Linqid skrev:[...] V60 tappar tyvärr lite på det nästintill pinsamma bagageutrymmet.
Men bagageutrymmet i V60 är väl inte ännu mindre än det i 3-serien.
Både enligt Teknikens Värld (V60 rymmer 31 backar, BMW 3-serie 30 backar) och enligt ADAC så rymmer V60 lite mer än BMW:n. 3-seriens baggagelucka är kanske något längre än V60:ns men däremot betydligt smalare.

Hälsningar,
Oliver
Jag upplever det åtminstone som mindre, även om jag visserligen aldrig ägt en V60 och därmed saknar praktisk erfarenhet. I senaste numret av AMS testas dock V60 mot bl a 3-serien, och hamnar överlägset sist i specialronden kombi (vilket den även gjorde i TV:s stora kombitest tidigare i sommar). Bl a skriver man att den har ett av de minsta bagageutrymmena i klassen, och därtill inget utrymmen under golvet trots avsaknad av reservhjul. Klassledande bredd dock, som du säger. Liter 430/1240 för V60 mot 495/1500 för trean.
Sa what? Finns inget reservhjul i V60???
av Lövet
DonNicce skrev:
Lövet skrev:Visst kommer Avensisen sämre andrahandsvärde men du måste räkna in att den kostar 100.000kr mindre ny också. Efter 3 år kommer du inte få 100.000kr extra för Volvon/BMWn jämfört med Avensisen.
Sant, andrahandsvärde betalas i kronor, inte i % :)

Men jag tror inte att Avensis blir så billigt som trådskaparen hoppas på. Bättre att betala lite mer och få en modernare produkt.
En bil kostar så mycket pengar, så man gör bäst i att lägga alla tusenlappar/månad på något bra.
Fast där tror jag vi alla är överens (jag gillar din vagnparkslista, Lövet).
Att köpa "fel" bil bara av anledningen att den är billig brukar bli dyrt i slutänden. Man byter bara bilen tidigare, accepterar lägre bud när den säljs osv. "Min" Avensis (det var e.g. sambons) såldes efter bara några månader...

Att ha trevligt bakom ratten är för mig värt pengar. MEN om man inte bryr sig om det så skulle jag inte bortse från en bil som Avensis. Den gör ett utmärkt jobb i all sin anonymitet.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har en Avensis 177 hk diesel. Lika snabb som v70 d5 225 hk automat.

Mer utrymme än v60 och väldigt kompetent på allt som har med vardagen att göra.

I högsta utrustning är stolar väldigt bra - jämnförbar med Volvo - men inställningen speciellt med ratten är kass.

Det som förstör min erfarenhet med Toyota är pris på underhåll. Alting går sönder efter 15000 mil.

Välj Volvo.
av omi
Hej Linqid!
Linqid skrev:
Utrymmessiffrorna du nämner är tillverkarnas officiella siffror - de brukar dock vara missvisande. I de tester där bagageutrymmet verkligen testades, brukade testarna komma till annorlunda resultat, t ex ADAC (360 / 750 l vs. 340 / 705 l till Volvons fördel eller 31 vs. 30 backar till Volvons fördel).
Det att V60 kom sist i kombi-ronden är bara för att BMW 3-serie inte fanns med i testet.

Så V60 har litet bagageutrymme för att vara en kombi, men inte mindre än andra jämförbara bilar som BMW 3-serie och Mercedes C-klass (350 / 670 l).

Hälsningar,
Oliver
av Linqid
omi skrev:...
Hej igen!

Jag håller med om att VDA-liter i många fall ger en missvisande bild och tvivlar inte på att dina uppgifter stämmer, men vidhåller ändå att jag alltid slås över hur trångt det ser ut varje gång jag öppnar luckan till en V60. Jag upplever utrymmet som kort på djupet och med låg lasthöjd upp till insynsskyddet. Min subjektiva åsikt således, och jag har som sagt aldrig ägt en V60.

Många här på forumet verkar tvärtom tycka att bagaget i V60 räcker till, och kanske är det bredden som gör att det fungerar för de allra flesta. Angående TV:s test är det mycket möjligt att du har rätt angående sistaplatsen, men i AMS dito kom V60 på sista plats av fem med 1,5 stjärnor i lastutrymme. 3-serie, C-klass och A4 fick samtliga 2,5.

/Linqid
Användarvisningsbild
av Vojje
Toyota är världens största biltillverkare, medan Volvo är den minsta.
Av det torde det framgå vilken som tillverkar de "bästa" bilarna, eller?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag har som sagt två barn som initsialt skrev, dvs två barn i två barnstolar. En bakåtvänd och en framåtvänd. Den framåtvända är det just ingen större skillnad på än om man sitter som "vanligt" baksätet, däremot den bakåtvända. I V70:n som jag har nu så måste jag skjuta fram framsätet för att lillkillen i den båkåtvända stolen ska få hygglig plats.

För en person som är typ 1.85 som sitter fram sitter väldigt tajt, men det går. Det jag undrar över (jag ska naturligtvis prova) är hur mycket kortare är V60:n inne i kupén? För när jag kollade på den upplever jag kupén i stort sätt samma längd som V70:n (lite smalare dock) fast att själva bagageutrymmet är det som blivit "avkapat"? Kan det stämma?
Användarvisningsbild
av EjS
Vojje skrev:Toyota är världens största biltillverkare, medan Volvo är den minsta.
Av det torde det framgå vilken som tillverkar de "bästa" bilarna, eller?
Om du har rätt i den filosofin fanns väl bara ett företag i världen som tillverkar allt du ville köpa ;)

Jag kanske haft otur med min Avensis - men efter 15000 mil med:
- ny motor
- ny generator
- nya xenon strålkastare
- nya hjullager
- nytt batteri
- nya bromsar hela tiden
- ny kylare
- ny kondenser ac
- ny fjedring
- nya stötdämpare

Senast har ac slutat fungera (igen). Det är så jävligt kass och en sak är ekonomin i ovanstående - men bilen står ju hela jävla tiden på Toyotaverkstaden. Sist när jag var där frågade jag efter om jag kunde få egen parkeringplats. Verkstadschefen tyckte inte det var roligt!!!
av dljungstrom
DonNicce skrev:Skippa Toyotan helt och hållet. Dels är det en väldigt gammal bil och har svårt att matcha de andra rent egenskapsmässigt och teknikmässigt. Utvecklingen går framåt ... Dessutom får du räkna med ett sämre andrahandsvärde för Avensis. Tidigare har de värderats högt, men den stora trenden är att kunderna vill ha premiummärken och volymtillverkare går dåligt, speciellt gamla Avensis. Den trenden blir bara starkare och den låga efterfrågan på bilar med låg image gäller även på begagnatmarknaden.

En mer lättsåld begagnatbil än Avensis kombi är väl svårt att hitta och andrahandsvärdena är stabila, även om de givetvis påverkats av kampanjen på nybilar med 50.000 kr i rabatt. En snabb sökning på blocket ger vid handen att exempelvis en Avensis kombi 2,0 diesel med businesspaket, årsmodell 2012 & max 6000 mil ligger runt 169-179.000 kr. Samma pengar som en V60 D2 Kinetic som har motsvarande utrustning frånsett backkamera och bluetooth på Avensisen & tidur till värmaren på Volvon. Ny kostar Avensisen idag 229.900 kr (Edition 50 2,0D) och nya motsvarande V60 hittar jag från 254.900 (D2 Your Edition Kinetic). Nästa generation Avensis kommer under nästa år.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]