Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Navringar behövs om fälgarna kommer från XC70N (se översta inlägget).
Användarvisningsbild
av ER
Lövet skrev:235/55-17 är vad som står i regbeviset hos de XC70II som är till salu på Blocket just nu. Har förstås inte kollat alla men åtminstone 10st.
Kolla XC70II hos bytbil.com(räckte med en st D5:a och en 3.2:a för att spräcka teorin om att D5 ska ha 17") , dom två jag nämde tidigare finns där varav D5:an har 16" och 3.2:an 17" så vad regbeviset säger är ju mera beroende på vad den såldes med än vad som är lämpligt.
Tex så såldes min XC70II med 17" Sargas och därmed även utan fartspärren som annars om det satt 16" på var option enligt vad jag luskat fram. Regbeviset säger att jag "ska ha" 17" fast volvo skickade med 215/65-16" på Cecino i XC version.
Tror inte Upplands Motor gör det misstaget att skicka med för små hjul, möjligen att en oseriös handlare sätter på däck med för lågt belastningsindex då det som med hakka8 är SUV-versionen som gäller men inte en klockren duntertabbe med fysiskt för smä hjul.
av joelf
Lövet skrev:235/55-17 är vad som står i regbeviset hos de XC70II som är till salu på Blocket just nu. Har förstås inte kollat alla men åtminstone 10st. Så nej, jag förstår inte hur du kan anse att "båda bilarna är typade med 215/65-16" är ett korrekt uttalande. Kolla fakta gäller med andra ord mer åt andra hållet.
Rullomkretsen blir samma vilket är bra förstås men fälgarna är inte samma vilket blir ett problem om man inte är van att hantera navringar osv.
Men herregud människa.

Xc70 2008-2014 har som standardimension 215/65 x 16 men har man D5 och köper momentum så får man 17 och då står det i regbeviset. Men LOY709 som råkar vara en xc70 d5 2011kinetic står det 215/65-16 ELLER HUR? Men alla xc70 med normala bromsar, är typad med 215/65-16. Du förstår det är nämligen den dimension som volvo levererar till alla som köper vinterhjul "standard". Eller gör volvo återförsäljarna fel tror du?
av Lövet
Din ton börjar bli gränsfall för vad vi tolererar på det här forumet. Grundfrågan är om man kan ta ett par vinterfälgar från xc70n och vara säker på att de passar på xc70ii. Inte vad Volvo ÅF monterar på den senare.
Användarvisningsbild
av ER
Grundfrågan var om 215/65-16 från XC70 passar på XC70II, svaret är att det gör dom med förbehåll om behov av navring samt felaktig offset på fälgen även om det bara handlar om 1mm så är offset felaktigt för XC70II som har ET50(mot ET49 på XC70) på sina 16" och ET55 på 17-19" och ET55 på passande 20" XC60 fälgar.
Är det något vi missat eller är det bara jag som inte ser problemet med att använda 215/65-16" som är det ultimata vinterdäcket till XC70II pga sin "smala" bredd och "höga" profil enligt lagen om smalaste däck med högsta profil vintertid.
Sitter det däremot annat än 215/65-16 på nuvarande XC70 -06 så passar dom ju inte då 215/65-16 är minsta lämpliga.
av Lövet
Nejdå. Men i grundfrågan är däcksdimensionen inte angiven. Är det originalfälgar+däck är det ok med navringar precis som du säger. Är det eftermarknad kan svaret i princip bli vad som helst.
Användarvisningsbild
av ER
My bad att förutsätta att korrekt dimension för bilmodellen användes, då får TS ta och upplysa oss om vilken dimension som faktiskt sitter på nuvarande XC:n.
av joelf
Lövet skrev:Din ton börjar bli gränsfall för vad vi tolererar på det här forumet. Grundfrågan är om man kan ta ett par vinterfälgar från xc70n och vara säker på att de passar på xc70ii. Inte vad Volvo ÅF monterar på den senare.
Måste säga att jag tycker din ton har varit dryg från början. Speciellt eftersom du har fel, inge konstigt att man har fel det har alla. Men jag tycker det är tråkigt med folk som ger råd och stenhårt håller fast, när man inte har torrt på fötterna. Att du sedan är moderat tycker jag gör saker värre, men jag ber om ursäkt om du uppfattar min ton som hård, det var inte min mening.

ÅF kommentarer var bara ett av många argument för du verkar ju inte ta åt dig av de andra. Du reflekterade aldrig tex om varför volvo ens har gjort en 16"xc fälg te denna modell?
av Lövet
Gå tillbaka och läs grundinlägget. Där framgår inte vilka fälgar som avses eller vilka däck som är monterade. Därav att din tvärsäkra utläggning om vad som monteras original på XC70II blir märklig. Det är inte det som är frågan.
av joelf
Okej....TS skriver vinterdäck från en xc70 06 på en xc70 2011, han klargör att det är 16". Två personer skriver då och menar på att däcken är för små respektive fel storlek.

Då menar jag att båda bilarna har ju samma dimension? Hur kan de då vara av fel storlek eller för små?

Då skriver du att xc70 nya modellen SKA ha 17" vilket jag tror att vi alla ink du nu kan enas om att så är inte fallet. Utan jag får då göra en liten utredning för att påvisa att 16 är ok på bilen, tycker du det är så märkligt? Jag tycker det är märkligare att en del människor inte kan erkänna när de har fel.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]