NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av javlaandersson
Motor d4204t

Farsans bil gick hur bra som helst, helt oförberätt så rasade turbon när ha var ute och åkte.
Bilen började naturligtvis ryka utavbara hel-te....och sen rusade den under några sekunder,
men han fick av den, och vill påstå att det inte hann bli några skador på motorn (håller tummarna).

I går bytte vi turbon, bytte olja och filter...
Startar upp den och den går som en påse skit första 5 sek, men se börjar den gå bättre å bättre.
Inget missljud alls, svarar på lite försiktigt gaspådrag.
Bilen får hänga kvar på billyften ca 10 på tomgång, så vi ser att inga läckage finns.

Provkör lite försiktigt, efter ca 500 meter börjar den ryka lite svagt, tänker att det finns nog både
det ena och det andra kvar i systemet efter haveriet som behöver brännas ur så småning om.

Efter yttligare 500 meter börjar den ryka ännu mer....blir en rökridå bakom, så jag stanna till,
och då börja bilen smårusa, så jag stängde av.

Lät den stå en minut, sen startade jag och körde tillbaka...rykandes en hel del.
När jag stannade utanför garaget och öppnade huven, så var den kladdig som fn frampå motorn.
Kollade oljestickan, och den hade dragit en cm.

:-O)
av dieselputte
Tycker det där låter mer som om det har blivit för hög oljenivå. Detta kan ha resulterat i att motorn tokrusat då oljedimma från vevhusventilationen letat sig in i insuget. Att oljenivån stiger orsakas oftast av ständig, eller mycket frekvent regenerering av partikelfiltret. Då injiceras lite extra diesel och sker detta för länge så kan diesel sprida sig ned i vevhuset . Det kan även orsakas av läckande spridare.

Se till att byta oljan och därefter säkerställa att partikelfiltret inte är tätt samt att det finns eolys i den separata tanken. Kör nån vecka och håll koll på oljestickans nivå. Stiger den måste man kolla om det beror på läckande spridare eller fel i regenereringen. Kolla även momentan förbrukning, ligger den över 7,0 l/100km (data från min bil vid regenerering) vid körning på plan väg i 90km/h så regenererar motorn troligen hela tiden.

Har ni otur så kan motorns ram + vevstasklager redan vara körda om motorn tokrusat för länge.

EDIT: Missade att ni bytt olja, möjligt att ni fyllt på för mycket?
av Volvoforever
Hejsan, tänkte påminna om ett ganska vanligt misstag som många gör eller helt enkelt glömmer bort.
Innan man kopplar på alla rör och slangar till stressfläkten måste man fylla upp den med olja, annars så kommer den att gå torrt första gången den startar med skador som följd om man har otur.
av javlaandersson
Problemet är löst.
Returslangen från turbon till blocket hade blivit
lite snurrad vid monteringen av nya turbon, och
när den blir snurrad blir den åxå platt på ovansidan,
och det syns inte underifrån.
Tog bort den, och när man tittar i den så hade slangen dessutom
separerat, som en gammal bromsslang kan göra.
Och det orsakade stopp i returen.
Besiktning nästa.
Tack för goda råd ialf !
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw