Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta var ett par år sen(4). Fick ETS lampa och felkoder men minns ej vilka. Bytte till ett begat som var renoverat med induktiv givare. Fick förhöjd tomgång men inga felkoder. In på volvo som körde in någon programmsnutt som jag tror kalibrerade in spjället mot motorn. Sen den dagen inga mer bekymmer med bilen.
// Jonas
Hmm okej. Jag tror ju att det är nått fel på mitt så bara nollställa det lär inte göra så mycket i mitt fall. För jag antar att programvaran inte kan bli fel helt plötsligt?
Tror den bästa taktiken är att köpa nått av de beggade, hoppas på att programmet stämmer. Och sen i värsta fall får man kalibrera det på Volvo.

Men det vore grymt ifall någon kunde bekräfta om det är motortyp man ska gå efter och gärna om någon har erfarenhet om det funkar! :)

Tack för alla svar än så länge :D
Lucif3r skrev:Teoretiskt sett kan programvaran bli korrupt men... nej, det är väl typ 1 på miljonen isf.

Kalibrera spjället kommer du inte undan.
Så med andra ord borde jag köpa det billigaste spjället jag hittar som passar bilen och sen åka till Volvo och kalibrera det? För att spara mest pengar så att säga. I så fall borde man väl kunna montera på det innan man kommer det så det redan sitter där när man väl ska kalibrera det? :)
Om det inte är så att det begade funkar direkt. Har provat att skifta mellan bilar för att utesluta andra fel och det har funkat utan kalibrering. Kan ju rekommendera ett som givaren är bytt på då de med borstgivare har begränsad livslängd.
// Jonas
Användarvisningsbild
av taxi
Tills Lucifer sa det där om att man måste kalibrera i vilket fall, så var jag säker på att det inte behövdes om motorkoden var samma mellan bilarna. Spjället klarar ju att vara strömlöst utan att tappa mjukvaran i alla fall.
Lucif3r skrev:Ptja... Köper du ett renoverat från atech2 törs jag nästan lova att du aldrig kommer behöva bry dig om spjället igen... Köper du nå begagnat skräp så kan det likagärna gå sönder imorgon...
Jo visst men efter 60 000 mil så kan vad som helst gå sönder imorgon :p Det är knappt värt att lägga 3500 på ett spjäll där ifrån när bilen är värd typ 6-7000 :P
Men det borde väl gå att göra som jag tänker? Eller så kanske jag ba skiter i det, kollar dom sånt på besiktningen?
sssljo skrev:Om det inte är så att det begade funkar direkt. Har provat att skifta mellan bilar för att utesluta andra fel och det har funkat utan kalibrering. Kan ju rekommendera ett som givaren är bytt på då de med borstgivare har begränsad livslängd.
// Jonas
Aight. Så kanske detta skulle passa fint då det är samma motortyp och har gul etikett (har blivit utbytt och är troligtvis mycket yngre än 30 000mil som bilen har gått som spjället är tagit ifrån. http://korta.nu/i71
taxi skrev:Spjället klarar ju att vara strömlöst utan att tappa mjukvaran i alla fall.
Som jag förstått det så ligger inte mjukvaran i spjället, utan i styrboxen. Så egentligen är det styrboxen man 'kalibrerar' för det nya spjället... Men kan ha fel, har ju ingen direkt superkoll på 99-00 :roll:

Och jo, visst, andra spjäll fungerar ju utan kalibrering, men inte optimalt.
Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]