Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hallå!

Nu står jag inför ett dilemma här. Min ETS lampa har lyst ett tag nu och efter ringt en bilfirma sa han att det till 99% är givaren i gasspjället som är paj. Bilen växlar nämligen dåligt (det är en automat men det känns som man slirar på "kopplingen" mellan växlarna) och han menar på att givaren ger fel signal som gör att bilen inte växlar när den borde.

Hur som helst så finns det ju olika sätt att byta ut det här.
1. Köpa helt nytt
2. Skicka in det befintliga för renovering
3. Köpa ett nytt och programmera om det
4. Köpa ett nytt och hoppas på att det är samma programvara.

Eftersom V70:n är en gammal taxi (00:a) och snart gått 60 000 mil så känner jag att jag vill ha billigast möjliga lösning. Alltså nummer 4.

Jag har tittat på atech:s hemsida (som renoverar spjäll) och där kan man se en bild på vad jag förstår är de nummer som ska matcha för att spjällen ska vara lika? http://atech2.se/produkter/spjllhus-45.htm (tryck på volvo spjällhus v70).

Nu till dilemmat. Jag har hittat ett beggat spjäll där de inringade siffrorna stämmer överens, se bilder.
http://korta.nu/r61

Så min fråga till er som kan är nu följande:

Kan jag köpa det här spjället och sätta in utan att programmera det?
Om inte, vad kostar det att programmera det hos Volvo?

Tack på förhand :)
Bilagor
2014-09-22 20.40.08.jpg
Mitt spjäll
2014-09-22 20.40.08.jpg (1.53 MiB) Visad 771 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Börja med att läsa ur felkoder! På min gick gaspedalen sönder och tände ETS-lampan.
Om någon annan kan säga att symptomen stämmer hundraprocentigt med trasigt spjäll och inget annat så kan du gå vidare med ditt upplägg, men jag tvivlar på det.
Användarvisningsbild
av taxi
Ibland visste inte spjället vad det skulle göra, det är ju pedalens givare som berättar det för styrdonet och spjället, men bilen gick att köra ändå. Lite hoppigt ibland, gärna precis efter start. Några enstaka gånger startade den med fullgas :shock: .
Det jag tvivlar på är att man kan säga säkert vad som felar enbart med hjälp av symptomen. Men nu hade du ju felkod på just spjället, så då är det ju bara att byta.
Ta ett från en likadan motor så slipper du programmering, om du köper begagnat.
Okej. Mitt problem är som sagt att han varvar/slirar när han ska växla. Speciellt när ju ligger på lågt gaspådrag. Vid högt gaspådrag så märker man knappt nått.
Okej så du menar att jag inte ska gå efter siffrorna på spjällets klisterlapp utan mer på vilken bil den tidigare satt på?

Jag har redan prövat rengöra det och det hjälpte tyvärr inte :/
Användarvisningsbild
av taxi
Jag ver tyvärr inte vilka siffror som står på spjället, men om du har en glt med motor b5244s och tar ett spjäll från en bil med samma motor så borde det vara samma siffror, och samma mjukvara.
Har aldrig tänkt tanken att det skulle kunna vara samma artikelnummer på spjällen, men olika mjukvara, men det kanske är möjligt? Vi får hoppas att någon som vet hoppar in och svarar!
Det låter ju mer logiskt att välja ett spjäll som har suttit på en likadan motor då det borde vara motorn du programmerar/injusterar efter, inte om det är samma slags spjäll.
Jag har en B5244S2 så ett spjäll som suttit på liknande motor bör ju fungera kan man tycka. (typ detta http://korta.nu/i71)
Tror du att det spelar någon roll om spjället har suttit på en automat eller manuell låda?

Ps. Hur mycket bör man akta sig för spjällen med vit etikett? Har ju hört att de spjäll med gul etikett är utbytta och således bättre/nyare?

Ja, jag hoppas att någon annan tar sig tid att svara :)
sssljo skrev:Halloj.
Var inne och grundställde mitt spjällhus på volvo för ett par år sen, kostnad ca 800 kr.
// Jonas
Såpass? Hade du också fått P0220 som felkod då? eller lös bara ETS lampan. Eller kanske både och?

Funkade det bra efteråt? :)

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]