Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Ja, det var snygga mätare. :)
Hur ser de ut i mörkerbelysning? Finns det chans att få se en bild? :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Vet inget om hur Volvo gör i allmänhet men jag vet att en hel del verkstäder/märken alltid "nollställer" mätaren innan leverans.

Detta för att kunde vill "ha känslan av att hämta ut en bil som inte rullat alls"

Bilar man brukar nollställa är ju bilar som har rullat lite i "inofficiella demon", dvs de har varit demobilar men ändå inte.

T.ex. när en spekulant vill köra något special som AWD, etc och man inte har någon sådan bil som demo så brukar kundbilar få rulla.
det går inte nolla mätaren !
har svårt att tro att det har gått att göra det på andra bilar heller de senaste decenjerna.
Mk möjligt men i detta fall så verkar nått inte stämma
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Vet inget om hur Volvo gör i allmänhet men jag vet att en hel del verkstäder/märken alltid "nollställer" mätaren innan leverans.

Detta för att kunde vill "ha känslan av att hämta ut en bil som inte rullat alls"

Bilar man brukar nollställa är ju bilar som har rullat lite i "inofficiella demon", dvs de har varit demobilar men ändå inte.

T.ex. när en spekulant vill köra något special som AWD, etc och man inte har någon sådan bil som demo så brukar kundbilar få rulla.
det går inte nolla mätaren !
har svårt att tro att det har gått att göra det på andra bilar heller de senaste decenjerna.
Hallåååååååå

Decennium = årtionde = 10 år.
Senaste decenniumen = senaste 10-30 åren.

Du skriver att det inte gått att justera mätare på bilar de senaste 10-30 åren. Elektroniska mätare har ju bara funnits de senaste 20 åren och de är ju dessa som är enkla att skruva.

Jag skrev inte att Volvo gjorde så men jag har träffat på ett antal bilmärken, tex Chrysler där vägmatarna stod stilla vid provkörningen. Lustigt tycket jag och fråga säljaren varför. De "akitveras" vid leverans till kunden och börjar alltså "snurra" först då så kunden får en bil som "börjar på noll".
Användarvisningsbild
av CarMan
på 80 tals bilar & tidiga 90 talsbilar var det enkelt att ta bort kontakten till hastighetsgivaren. men der har nog alldrig gått att justera mätarställningen, det vidhåller jag !

ni måste läraer att skilja på begreppen!
av Marbas
Jag var inne på verkstaden när de precis fått in en ny S60. Meken snackade något om att bilen var i "Transport mode" när han kopplade in datorn. Jag tolkade det som att bilen är i detta mode från tillverkning fram tills kunden får bilen (ren gissning) av olika anledningar. Om det är så kan det faktiskt vara så att mätaren inte "snurrar" i "transport mode" utan först när den satts över till "normal mode" (eller vad det heter). Skulle kunna förklara att bilen gått kortare än trippmätaren (som i så fall ska snurra oavsett mode).
Användarvisningsbild
av RilleS
Jag kollade lite till på mätaren, det skiljer exakt 3km, båda mätarna "slår om" samtidigt.

Mätarna är belysta med spottar, gjorde ett försök att fånga det på bild:
Bild

Lite bilder, färgen är Barents blå metallic. Blir ännu bättre sen när man får på sommartassarna, Echo 16". Kromade handtag, precis som på 240. :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
Marbas skrev:Jag var inne på verkstaden när de precis fått in en ny S60. Meken snackade något om att bilen var i "Transport mode" när han kopplade in datorn. Jag tolkade det som att bilen är i detta mode från tillverkning fram tills kunden får bilen (ren gissning) av olika anledningar. Om det är så kan det faktiskt vara så att mätaren inte "snurrar" i "transport mode" utan först när den satts över till "normal mode" (eller vad det heter). Skulle kunna förklara att bilen gått kortare än trippmätaren (som i så fall ska snurra oavsett mode).
Transportmode har man för att spara ström. man låser inte upp alla enheter ordentligt, mer än när motorn är igång.
av Marbas
CarMan skrev:
Marbas skrev:Jag var inne på verkstaden när de precis fått in en ny S60. Meken snackade något om att bilen var i "Transport mode" när han kopplade in datorn. Jag tolkade det som att bilen är i detta mode från tillverkning fram tills kunden får bilen (ren gissning) av olika anledningar. Om det är så kan det faktiskt vara så att mätaren inte "snurrar" i "transport mode" utan först när den satts över till "normal mode" (eller vad det heter). Skulle kunna förklara att bilen gått kortare än trippmätaren (som i så fall ska snurra oavsett mode).
Transportmode har man för att spara ström. man låser inte upp alla enheter ordentligt, mer än när motorn är igång.
Intressant. Man lär sig något nytt varje dag...
av vinga
CarMan skrev:
modet finns också för att på de nya modellerna, tex nya s80 och v70 inte ska gå att köra i hastighter över 30 km/h inne på fabriksområdet.
av Predator666
Transport mode ligger i alla bilar i fabrik och 30 spärren har inget med det att göra. Det ligger en spärr CEM som man plockar bort med VCT MAX DENSO eller MAX BOCH beroende på motorvariant och vips så är 30 spärren borta men bilen halvsover fortfarande.
Klart att mätaren går att nolla. Det gör vi ju dagligen med VCT lite skumt bara att det inte blev samma på bägge bara....
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]