Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
hmm, sitter ni inte i "saunan" hela vintern?
Användarvisningsbild
av vetten
Perc skrev:När jag var i London för nåt år sen slogs jag av hur tyst trafiken var. Inga dubbar som slår sönder asfalten, så även högtrafikerade gator hade slät och fin yta. Bilarna rullade tyst.

Sen är det ju en helt annan diskussion att folk där på holmen betraktar vinterdäck som något onödigt och jättedyrt. Behöver jag vinterdäck, jag som bara kör i stan/bara kör på landet/bara åker till affären/har så gammal bil? Måste jag köpa alla fyra, räcker det inte med bara två? Många som provkör riktiga vinterdäck för första gången får en aha-upplevelse, för nåt sånt där har man ju inte upplevt förut. Det är liksom helst normalt att vinterväglag ska vara på gränsen till okörbart.

Och sen har man ju enkelglasfönster som det blåser rakt igenom. Fem minusgrader ute, jättemysigt. Den energi som Londonborna bränner upp helt i onödan skulle väl räcka till för att värma upp hela Finland.

Men vadå London GB är ju helt annat klimatson än här ELLER?
Går ju knappast att gämföra :-O)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Gotland är saltfritt sedan mitten av 80-talet. Det händer inte så många allvarliga olyckor som man kan tro. Dubb & köra efter väglag. Svårare än så är det inte!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gotland är ju en sak men det finns ytterligare en anledning till att att man saltar hårt i storstäderna.

Ett enkelt räkneexempel

En 2-filig motorväg där man ligger 90 km/h med 25 meters lucka pumpar igenom 7200 bilar per timme.

Om folk sänker farten till till tex 65 km/h och 35 meters lucka pga halka så kommer samma väg att bara klara 3600 bilat per timme, detta leder till totalkaos eftersom kapaciteten helt plötsligt hamnar under vad som behövs i morgonrusningen och allt tar fullständigt tvärstopp då alla 7200 ändå kör in på motorvägen.

Vägnätet i storstäderna är inte anpassat för att klara att folk saktar av, då blir det omedelbar infarkt och allt tvärstoppar. Därför saltar man hårt för att kunna hålla upp farten och ned avstånden. Alternativet skulle ju vara att bygga dubbelt så många vägar i storstäderna men det är nog inte politiskt ok.

Det problemet finns inte på Gotland.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Om det vore sant så skulle endast hårt trafikerade vägar saltas, men vi vet att alla vägar saltas. Även små 70-vägar med bara något hundratal trafikanter per dygn.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev:Om det vore sant så skulle endast hårt trafikerade vägar saltas, men vi vet att alla vägar saltas. Även små 70-vägar med bara något hundratal trafikanter per dygn.

Kan bara nicka och hålla med.
Dom saltar t om vägen utanför mig, där det åker MAX 15 bilar per dygn. I regel är det typ 7 per dygn, och oftasts samma 3-4 personer som åker till/från jobb/affär... Och det är en 1½ filig "skogsväg" vi talar om nu... Lastbilsförbud, ingen linjetrafik osv osv.
Lustigt nog är det inte alltid dom saltar, ibland händer det att dom bara slänger på lite grus, men oftasts är det salt...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev:
VolvoB20 skrev:Gotland är ju en sak men det finns ytterligare en anledning till att att man saltar hårt i storstäderna.

Ett enkelt räkneexempel

En 2-filig motorväg där man ligger 90 km/h med 25 meters lucka pumpar igenom 7200 bilar per timme.

Om folk sänker farten till till tex 65 km/h och 35 meters lucka pga halka så kommer samma väg att bara klara 3600 bilat per timme, detta leder till totalkaos eftersom kapaciteten helt plötsligt hamnar under vad som behövs i morgonrusningen och allt tar fullständigt tvärstopp då alla 7200 ändå kör in på motorvägen.

Vägnätet i storstäderna är inte anpassat för att klara att folk saktar av, då blir det omedelbar infarkt och allt tvärstoppar. Därför saltar man hårt för att kunna hålla upp farten och ned avstånden. Alternativet skulle ju vara att bygga dubbelt så många vägar i storstäderna men det är nog inte politiskt ok.

Det problemet finns inte på Gotland.
Om det vore sant så skulle endast hårt trafikerade vägar saltas, men vi vet att alla vägar saltas. Även små 70-vägar med bara något hundratal trafikanter per dygn.
Vad är det som är osant i mitt påstående. Stora trafikleder i våra större städer saltas hårt för hålla flöden och kapacitet uppe. Kolla med de ansvariga får ni se. Att trafiken står still kostar samhället stora summor.

Det har inget att göra med små 70 vägar saltas som ni pratar om, det är ju för säkerhet + att man inte tror att bilisterna klarar att ställa om från en stor saltad motorväg när man svänger in på en liten 70 väg. Det blir ju knappast trafikinfarkt på en väg med 15 bilar per dygn för att bilarna får slå av lite på tempot.
Användarvisningsbild
av Perc
vetten skrev:Men vadå London GB är ju helt annat klimatson än här ELLER?
Det är fortfarande minusgrader om vintrarna och snö då och då. Ungefär som i Skåne, kan jag tänka mig, förutom att det är sämre väder på sommaren. Men man bygger hus och skor sina bilar som om man bodde i Mexiko.
Användarvisningsbild
av vetten
Perc skrev:
vetten skrev:Men vadå London GB är ju helt annat klimatson än här ELLER?
Det är fortfarande minusgrader om vintrarna och snö då och då. Ungefär som i Skåne, kan jag tänka mig, förutom att det är sämre väder på sommaren. Men man bygger hus och skor sina bilar som om man bodde i Mexiko.

Inte då kolla här:

http://www.medeltemperatur.se/storbritannien/london
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja