Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
#900335
Har ni någon favoritdiesel - eller något ni absolut inte skulle hälla i tanken?

Alla bolag verkar ha en "egen" diesel som saluförs som bättre än konkurrenternas.

Hittade följade artikel i tidningen Motor nr7 2014, intressant att se hur mycket man kan späda ut oljan med; Fame (raosmetylester), slaktavfall, tallolja mm - bra eller dåligt!?

VILKEN DIESEL ÄR BÄST
Sverige har gått från att vara ett bensinland till ett dieselland, omkring 60 procent av nybilsköparna väljer i dag diesel.
Samtidigt försöker bensinbolagen locka köparna på olika sätt.
- Statoil lockar med Miles diesel, en diesel som man ska komma 2% längre med.
- Preem lockar med "evolution diesel" som ska minska utsläppet av koldioxid kraftigt.
- ST1 lockar med diesel av högsta miljöklass, en standarddiesel.
- OKQ8 lockar med förnybar diesel.


Motor lät bränslespecialisten Rolf Lundblad testa de fyra största bensinbolagens olika dieselbränslen i hur effektiva de är. Testbilen, en Skoda Octavia RS TDI, körs upp på en rullande landsväg. Bränslematningen från bilens tank ersätts av ett öppet kärl som står på en våg. Kärlet vägs före och efter körningen, differensen mäts med ett grams noggrannhet. Bilen körs enligt en förutbestämd cykel, två gånger dessutom för att eliminera eventuella fel. Förbrukningen i vikt räknas sedan om till förbrukning per liter.
Här nedan ser du resultaten. För att verkligen mäta långtidseffekten av ett bränsle krävs hundratals mils körning, det har inte gjorts i detta test.
Motors test visar att Statoil, ST1 och Shell har den effektivaste dieseln. Miljösmartast är diesel från Preem.

Bild
#900348
Jag tankar enbart Preem Evolution diesel. Dels för att jag vill ha bra miljöprestanda och dels för att jag vill ha bra additiv, därför skulle jag aldrig välja shell/ST1. Att det skulle skilja 6% förbrukning är jag extremt skeptisk till. Metoden de använder är förvisso bra och ger hög noggrannhet, men de tycks ha kört något slags cykel som de inte redovisar hur lång den är. Jag hade eventuellt accepterat resultatet om de utöver en lång cykel om ~100 mil kunde visa att förbrukningen dessutom hade liknande offset vid helt identiska momentuttag. T.ex. 30 minuter konstant 1500 RPM 100Nm eller något i den stilen. Som det är nu har vi helt enkelt för lite information om hur förarberoende det är.
#900352
konstigt.....

vi hade uppe detta för några veckor sedan och då var OKQ8's diesel mycket mindre effektiv än Preem enligt något liknande körcykeltest.
Jag ställer mig skeptisk till dessa tester pga att dieselbränslena inte kommer från strikta rafiinaderier.
Okq8 köper sitt bränsle frånn preem i söder och från finland i norra sverige.
Likadant har preem 2 olika raffinaderier med olika teknik och olika oljekvalite från olika länder/världsdelar. Det går inte göra vetenskapliga tester när man jämför äpplen och päron med granatäpplen.


det enda vetenskapliga som går att säga är att statoils miles diesel får bilen att gå en längre sträcka eftersom den innehåller 43.2 MJ/kg mot preems 42.9 MJ/kg. skillnaden är ca 1% i energiskillnad till statoils fördel.
Om det sen väger upp mot 8 öre högre literpris vilket ger ca 0,5% högre pris får man avgöra själv.

Jag får 3% lägre pris hos OKQ8 än hos statoil och skillnaden är inte så stor i enrgiinnehåll. Därför ska man låta priset avgöra för dessa tester...
#900761
intressant test! Har för mej att tidningen Teknikens Värld gjort ett liknande test men med ett resultat som visar helt annat resultat, nämligen att Preems diesel var snålast! Själv kör jag bara på Preems Evolution Diesel.

//Davis
#900893
Provat tidigare att köra på Preem evolution diesel men det var ingen märkbar skillnad på förbrukningen, enda var att den skummade mindre så det går snabbare att tanka
#900997
innan någon hinner slänga in någon skröna om ryssdiesel, bunkerdiesel, gas oil, grönfärgad eller rödfärgad diesel så slår vi hål på myten direkt

Vissa brännoljor till bl a fartyg (s.k marine gas oil samt marine diesel fuel) har något högre energiinnehåll då de består av en tyngre fraktion av gasolja. I gengäld har de mycket lågt cetantal så motorn blir högljudd och svarar dåligt på acceleration samtidigt som förbränningen måste gå långsammare, dvs med lägre varvtal för att utnyttja förbränningen.

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]