NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med att förklara hur färgerna ska skarvas ihop. Förmodligen mycket enkelt för den som har mer kunskap inom det än vad jag har.

Den gröna kopplingen ska då bort så klart för att skarvas ihop med den vita kopplingens ände, för att sedan passa i den nya modulen.

http://www.ladda-upp.se/bilder/qfdjimfvuhkiq

// Mvh Micke
Skulle du kunna förklara för mig vad ringa ut kablarna är för något?
En multimeter har jag tillgång till och har använt lite...

Finns det något mer fackmannamässig beskrivning i rent ordspråk så jag skulle kunna googla mig fram till någon form av instruktion hur jag ska gå åt det?
Ringa ut = ett fackuttryck för alla el- och telemontörer. Alltså med multimeterns hjälp ta reda på vilken kabel som går vart etc. etc. Många multimetrar har en summerfunktion, ringa ut med summer, annars går det också med ohmmeterfunktionen. Tänk på att man ohmmäter, och för all del ringer ut, alltid i spänningslöst tillstånd.
Söker du på en redan befintlig ledning om du t.ex söker en speciell funktion så mäter du spänning (volt) medan funktionen är påslagen. Exempel blinkljus.
Använd maskeringstejp och skriv på varje kabel vilken funktion det har. Det blir lättare då när man skall koppla ihop allting.
Men om det är såpass omständigt att mycket är osäkert så är ju alltid originalsatsen att rekommendera vid dragkroksmonteringen. Allt finns extremt bra beskrivet i instruktionerna, går inte att göra fel :)

Har man originalsatsen men inte monteringsanvisningarna så finns dem ju på Volvos hemsida att ladda ner.
Hej

Tittade på ditt första inlägg här på forumet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p897460
Där framgår att du köpt en pirat TRM (Trailermodul). Men även till den har du ju fått en bra monteringsbeskrivning. Jag tror, utan att läst hela beskrivningen, inte att du skall klippa några kablar alls. Det ser ut som att du bara skall sätta in färdiga kontakter i modulen. Men jag delar timebandit:s uppfattning att det bästa är att använda original TRM för att inte äventyra något.
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]