Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
haha då ska jag köra på 10:e växeln i stället för 12:e på i-shiften i lastbilen för att den inte ska växla ner i uppförsbackarna :lol:
så går inte växellådan sönder heller :P
av osla
inte samma sak då i-shiften är en manuell låda som växlas automatiskt med hjälp av tryckluft?. när jag kör farsans d5 185 med tomat och drar släp och växlar manuellt så vid 1300-1400 varv på 6:an så tror jag lockup:en går ur och den börjar slira. man ser då att varvräknaren ökar till kanske 1450-1500 varv på 6:an. och det är inte bra.
och äldre dieselmotorer ska varvas och växlas, och inte segdra då dom sotar igen, nu gäller det väl kanske inte lika mycket för dagens motorer, men lite sanning är det nog ändå
Användarvisningsbild
av milktrucker
osla skrev:inte samma sak då i-shiften är en manuell låda som växlas automatiskt med hjälp av tryckluft?. när jag kör farsans d5 185 med tomat och drar släp och växlar manuellt så vid 1300-1400 varv på 6:an så tror jag lockup:en går ur och den börjar slira. man ser då att varvräknaren ökar till kanske 1450-1500 varv på 6:an. och det är inte bra.
och äldre dieselmotorer ska varvas och växlas, och inte segdra då dom sotar igen, nu gäller det väl kanske inte lika mycket för dagens motorer, men lite sanning är det nog ändå
lock up släpper vid 1200 rpm och då skenar varvtalet till typ 2500 rpm. Ju mer du belastar motorn ju mer ansätts LU och varvtalet sjunker 50-100 rpm ytterligare.
TF80 har s.k slirande lock up vilkt är det du ser som att den släpper LU
Användarvisningsbild
av milktrucker
vart så klart tvungen att prova att köra på 10:e växeln i stället för 12:e.
Resultatet var 3,8 mot 2,9
9 dl åt skogen till ingen nytta alls :cry:

Så vart det avgjort, kör alltid och seg dra på högsta möjliga växel 8)
Användarvisningsbild
av StringerBell
milktrucker skrev:vart så klart tvungen att prova att köra på 10:e växeln i stället för 12:e.
Resultatet var 3,8 mot 2,9
9 dl åt skogen till ingen nytta alls :cry:

Så vart det avgjort, kör alltid och seg dra på högsta möjliga växel 8)
Din lastbil är byggd från första till sista skruv att dra tungt hela dagarna, på hög växel, jämn hastighet, bränsleförbrukning anpassad för ett visst varvtal och växel. En personbil är inte det. Är de så svårt att förstå att du inte kan ta erfarenheterna från en tung lastbil till en personbil?
av eddar
EXTRA FRÅGA:
Om man kjører normalt med släp, og gasar på lite, og da motoren øker i omdr. men ikke bilens hastigher like mye,
er det da gearet som slurer eller converteren ? (Converteren "slurer" vel om man står på rødt, innen man gasar på . . ?)
Kanskje burde gjøre en test på dette !!
Användarvisningsbild
av StringerBell
eddar skrev:EXTRA FRÅGA:
Om man kjører normalt med släp, og gasar på lite, og da motoren øker i omdr. men ikke bilens hastigher like mye,
er det da gearet som slurer eller converteren ? (Converteren "slurer" vel om man står på rødt, innen man gasar på . . ?)
Kanskje burde gjøre en test på dette !!
Det finns ett mellanläge mellan konverter och lock-up, "slipping- lockup" som jag inte vet så mycket om, men som bl.a. används för att minska vibrationer på låga varv. Oavsett VAD det är som slirar tyder det på att momentet i automaten är för högt och därför släpper växeln. Prova att växla manuellt upp till 80km/h. I den hastigheten skall du hitta en växel som låser (lock-up). När växeln är låst skall det vara vid gaspådrag precis som en manuellt växlad bil.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det ni missar i den här diskussionen är ju att det faktiskt är växellådan det handlar om, inte motorn. En automatlåda mår ALDRIG bra av att slira bort moment när man drar tungt. Och vad händer i lådan när den slirar? Jo, oljan blir varm och kan överhettas. Fråga vilken automatlådeexpert som helst och denne svarar att du bör köra på högt varvtal som möjligt för att lådan ska kunna klara av att ligga på lock-up hela tiden. Drar jag min 1800kg husvagn på kuperade vägar lägger jag i 4:e växeln (bilen är 6-växlad) för att slippa att lådan släpper lock-up. Jag kan ligga på 5:an på en någorlunda slät väg. Så att ligga och segdra med en automatlåda är direkt felaktigt och faktiskt skadligt för lådan!

Och hur vet jag då detta? Jo för att jag har sabbat en växellåda, delvis genom detta, delvis genom en för klen konstruktion på lådan. När jag löste ut bilen efter lådrenovering pratade jag med de som jobbade där och alla sa nästan i kör: Högre varv med bibehållen lock-up!

//David
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag förstår fortfarande inte varför då Volvo har 1800kg eller mer som Släpvagnsvikt, om Automaten inte klarar det (I)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Tja, min gamla BMW hade 2000kg som dragvikt och en automatlåda som knappt klarade bilens tomvikt!! :-O)

Automaten klarar den vikten med rätt förutsättningar.
Synd att det inte står i instruktionsboken att man bör växla manuellt och hålla lite högre varv på motorn om man drar tungt.

//David
Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]

Erfarenheter XC90?

Har en gammal XC90 automat fullt utrustad -07. Tyv[…]

Kostnad för halvljus?

Just för verkstäder som tar hutlösa[…]

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]