Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej, använd punkter och radbyten så folk orkar läsa :D
Vad är det för årsmodell och motor?
Har du kollat eventuella felkoder?
av bmwslangen
Får för tillfället anta att du har samma system som jag.

Det är väl kort och gott en vanlig hederlig felsökning som behöver initieras när det gäller kylfläkten.

Ett första steg som är enkelt och snabbt gjort är ju att koppla ur kontakten (som ger styrsignaler från motorstyrenheten) ut ur kylfläktsreläet och se om det gör någon skillnad (är ju motorstyrenheten som styr fläkten). Tänk på att detta kommer att sätta felkoder i motorstyrenheten, så det är ju bra om du kan radera felkoderna sen.
av RonniePersson
På min V70 Classic -00:a har kylfläkten bara gått i en gång, och det var när jag körde uppför Kinnekulle med husvagnen efter... Dessutom regnade det och var inte särskilt varmt ute, ca 15 grader.

Med detta vill jag bara säga att det behövs extremt mycket för att kylfläkten ska gå igång!

Mvh Ronnie
av mikkefury
sorry taxi ska göra de ^^.

det är en 93a och har ingen aning om vad det är för motor men den är på 140 hk,
om det är till någon hjälp ^^
Användarvisningsbild
av taxi
Då det är en 93:a så är felkoder gratis och hämtas av dig under huven, börja med det och har du tur nu så kanske bilen berättar vad som felar helt enkelt.
av virgata
Vet inte om det blir rätt här, men jag rullar ut texten.
Min 850 -92 strular med kylfäkten. Den startar inte när och temp blir för hög. Samtidigt så visas ingen temp på mätaren inne på instrumentet. Jag vet att temp är allt för hög. Jag har bytt tempgivare 2ggr nu, utan någån skillnad, även termostatet.
Det finns inga felkoder, mer än nu när den blev extra varm som den gjorde förra gången, då tändes lambdalampan, svårsläckt sedan, men det går.
Jag har kollat fläkten den funkar, relät är ok.

Jag funderar nu så här.
Enligt systemet skall fläkt starta på läge 1 om temgivare ger signal templäge 1, och fullfart läge 2 om temgivare ger signal läge 2. dessutom skall läge 2 starta om tex brott ikrets eller om kontakt med givare ej finns.
Om det vore fel på givaren skulle alltså 1: felkod uppstå, 2 fläkten gå för fullt hela tiden /läge2.
Drar jag isär kontakten vid givaren startar fläkten på läge 2, /brott i krets. alltså enli systemets funtkion.
Det visar att relä och fläkt funkar dessutom att signal skickas från datorn/boxen till reläet. Även att signal kommer från kretsen tempgivare.
Det sista jag kan tänka mig överhuvudtaget är luft i systemet, men jag är ytterst tveksam, Och eftersom när den blir lite väl varm trycker systemet ut i exp,kärl i den lilla slangen visar det ju att det även är varmt vid termostathuset så pass så att tempgivare skulle stätta startkod för fullfart/övertemp + felkod.
Så sker ej.
Ytterligare en sak är en jordpunkt som går från styrboxen som hänger ihop med detta, och jag funderar på om den skulle kunna påverka så att det stör funktionen på detta sätt.???

Jag hade fått ordning på allt annat nu och så ska detta fortsätta bråka med mig.

Nästa är väll att kolla boxen om någon lödning trots allt gett med sig, vilket är ovanligt trots allt.

Någon som är mer insatt i systemet som har någon mer tanke, för givare o termostat tror jag ej på, ej heller igensatt kylsystem då kylet är bytt, och pumpen är relativt nybytt, max 1500 mil. För övrigt ska det ju inte spela någon roll om pumpen är kass, när det väl blir koktemp uppe vid termostatet.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]