Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frimek
Hej.
Håller på att försöka hjälpa svärfar med hans gamla Volvo 740 -88. En bil med dryga 40 000 mil under hjulen.
Motor 230FS. Gissar att det är en senare modell av 88-an.

För några dagar sedan var han ute och körde bilen som vanligt. Inga förvarningar om problem eller annat.
Bilen stannar tvärt och går efter det inte att starta.

Det som jag gjort är att kolla så att båda bränslepumparna verkar gå. Provade även att direktansluta huvudpumpen med direktström för säkerhets skull. Tar man loss returledningen vid fuel-railen så sprutar det på ganska bra med bensin.

Gnista på alla stift även om jag kan inbilla mig att den är lite slö på några av cylindrarna. Men gnista finns det i alla fall så pass att den åtminstone borde tända till på någon cylinder.
Efter att ha provstartat och jag tar upp stiften på nytt tycker jag att stiften ser lite blöta ut.
Har även ryckt lite i alla jordpunkter jag känner till.

Provade att byta tändmodulen, den som sitter bakom luftfiltret, bara för att jag hade en ny på hyllan men utan resultat.

Provade att ta ut en diagnos (med motorn avslagen då naturligtvis) men får bara 1-1-1 på de tester som går att göra. Några av testhålen t:ex 1:an och 3:an om jag kommer ihåg rätt, gav inget utslag alls. Kändes inte ens som om det fanns något stift att stoppa diagnoskabeln i.

Ideerna börjar tryta.
Om det är spridarrelät borde inte stiften bli blöt eller kan den skicka på signal så att spridarna är öppen hela tiden. Borde inte motorn åtminstone hosta till då. Har sett några tips på hur man kan mäta bränslereläfunktionen men ni får göra repetera eftersom det jag läser inte riktigt stämmer överens med varandra.

Kan ni ge mig något tips på vart jag ska fortsätta felsökningen.

Kommer i morgon att köpa ut och byta fördelardosa och rotor. De såg lite slitna ut men inte så att det borde bli tvärstopp. Och det kommer som sagt gnista.
Har du kollat kamremmen. Om den "går av" under körning händer ingenting, mer än att motorn stannar. Det hörs (med ett tränat öra) när man "kör" på starten om remmen har "gått av". Det är liksom inget motstånd när motorn "snurrar runt"

Mvh
Lennart
av NilsO
Frimek skrev: Efter att ha provstartat och jag tar upp stiften på nytt tycker jag att stiften ser lite blöta ut.
Om motorn får bränsle och man försökt starta en stund ser de inte bara lite blöta ut – de dryper och det luktar mycket bensin. Så jag undrar om den verkligen får bränsle.

Prova med startgas – om den tänder då kan du strunta i tänddelarna och försöka reda ut varför den inte får bränsle.

Kamremmen kan inte ha gått av, för då skulle du inte få gnista på alla tändstiften (fördelaren drivs ju av kamaxeln).
Först skall vi nog utreda huruvida du har LHJetronics 2.2 eller 2.4 som motorsystem. Har du en dosa lik den visad i nedanstående länk?

http://mekbiten.se/Infobilder/Testdosa.JPG Bilden är från en 240 men placeringen och utseendet är liknande.

Om du har denna dosa är det LHJ 2.4 du har och vevaxelgivaren bör kollas. Har du inte denna dosa så har du LHJ 2.2 och felet kan finnas i Hallgivaren som sitter i fördelarhuset.

Vevaxelgivaren sitter vid sprängkåpan och sitter mara med en M10 sexkantskruv. Se bild i nedanstående länk, lite dålig kvalitet på bilden tyvärr.

http://mekbiten.se/Infobilder/Vevaxelgivare.JPG

Mvh GK
gnestakalle skrev:Först skall vi nog utreda huruvida du har LHJetronics 2.2 eller 2.4 som motorsystem.
Det står högre upp att felkoderna är kollade, och är 1-1-1.
NilsO skrev:Kamremmen kan inte ha gått av, för då skulle du inte få gnista på alla tändstiften
... :oops: Tänkte inte på det

Mvh
Lennart
Missade det men å andra sidan gav jag alternativa exempel på eventuella lösningar. Att det inte blir någon felkod betyder inte att vevaxelgivaren kan uteslutas eftersom det av symptombeskrivningen att döma finns viss tvekan om huruvida gnistan är fullgod eller inte. Ett ner sällsynt fel är tändspolen men även denna bör kollas.

Mvh GK
av Frimek
Hej och tack alla för era förslag och ideer.
Ska försöka svara på era frågor så gott jag kan och i den ordning ni skrivit dem.

Kamremmen har gått av? : Nej det tror jag inte eftersom rotor verkar snurra då det kommer gnista på stiften. Däremot tycker jag att motorn går lätt runt och inte har det motstånd jag är van att Volvon har. Frågade svärfarsan om han tyckte att motorn gick fort på startmotorn men han sa att han inte hörde någon skillnad. Hur tillförlitligt det svaret är låter jag vara osagt.
Det jag funderade på är om kamremmen kan ha kuggat över men borde inte motorn tända i alla fall på något sätt. Vet inte heller om den här motorn slår sönder ventilerna om kolv och ventil möts. Ska kolla kamremsinställningen.

Stiften ser blöta ut: Jätteblöt är de inte. Ser ut som på gräsklipparen som man försökt starta utan att stänga av dödarn. Fuktig men inte jätteblöt.
Har föreslagit att prova med startgas men ägaren är totalmotståndare och påstår att alla motorer han fått använda startgas på har krävt startgas i fortsättningen. Ska därför smyga till bilen när han inte ser och prova. Måste bara komma på en bortkollrings-plan.

Bränsletrycket: Har inte mätt det då jag saknar någon mätare men kommer jag inte på något annat får jag försöka skaffa en. Bra fart på bränslet men hur mycket tryck det är går ju inte att säga bara genom att titta. Är det svårt att ta bort en spridare och "kolla live". Spridarna är anslutna med ett rör jag brukar benämna "fuelrail". Antar att det måste bort och att alla spridarna måste upp för att kunna testa. Men hur sitter spridarna fast i toppen?

Diagnosuttag: Ser ut som på bilden förutom att den är snurrad ett halvt varv så att pinnen som ska stickas i något av hålen sitter närmast skärmen.
Det är ingen hall-givare på fördelardosan utan en impulsgivare på sprängkåpan. Det ni kallar vevaxelgivare. Fråga där är om bränslepumpen mm fungerar utan att vevaxelgivaren fungerar. Fungerar det inte så att pumpen ska stängas av om motorn stannat för att undvika brand mm?

Har för övrigt provat att byta fördelardosa och rotor idag utan resultat. Ingen övrig felsökning gjord ännu då jobbet krävde sitt.
av NilsO
Jag menade inte startgas för att försöka få igång den, utan för att se om det finns gnista och kompression. Det är ett ganska bra knep. Tänder den och "går" några sekunder på startgas måste problemet bero på att bränsletillförseln inte fungerar.
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]