Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklasxc60
Tjena
Ny här, vet inte om det kommit upp tidigare, jag har en XC60 som är ca 2 år. Det är en D5:a med det mesta i utrustning. För ett år sedan märkte jag att den började rycka vid t ex start vid rödjus. Jag nämnde det vid service men de ville inte kolla på det utan att ta extra betalt? Så jag sket i det, det har pågått till och från sedan dess och jag bryr mig inte så mycket men är detta något vanligt problem med XC60? Det blir ett rejält ryck som om det är glapp i växellådan, det känns även när man startar i uppförsbacke att bilen ibland glider bakåt rätt mycket innan man kan köra iväg. Nybilsgarantin har gått ut nu tydligen också...
av pergrein
Så dom skulle ha betalt för att kolla på ett problem med bilen när den hade/har garanti kvar!!? Du frågade inte varför?

Med vänlig hälsning
Per
Användarvisningsbild
av sony
Jag har en v60 d5 och den symptom du beskrev känner jag igen. Efter sista servis blev det bortta. Jag gjorde den lilla servis .
av vbyjdam
Du har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen oavsett nybilsgaranti.
Ta det med återförsäljaren!

Mvh/vbyjdam
av volvo44277
Har liknande problem med min xc60 D5 2012.
Började strax efter garantin gått ut. Lämnade den till Volvo som la in ny mjukvara för växellådan. Funkade bra ett tag men började igen med kraftiga ryck i drivningen när man släpper bromsen o ger gas . Eller när man kör i bilkö och har adaptiva farthållaren inkopplad. Förbannat obehagligt med de här rycken.
Även när den växlar ner är det ingen mjuk växling.
Kan inte vara bra för kraftöverföringen o andra komponenter.
Nu skall den in till Volvo igen för felsökning så vi får se vad som händer.
Användarvisningsbild
av niklasxc60
Jag köpte min bil 30 mil från där jag bor, de skulle säkert kunna kolla på den då det är en stor Volvo återförsäljare. Känns omständigt att lämna in bilen så långt bort(läxan lärd till nästa bilköp).

Ok, tre års garanti. Vänder jag mig till min handlare eller till Volvo? Vart hittar jag detta i någon typ av lagtext?

Volvo44277 - Får du betala för felsökningarna? Min är ju också en 12:a men uttagen -13 så det bör vara ett känt fel hos Volvo om fler har exakt samma problem...
av Tim
Du kan lämna bilen till vilken volvo verkstad som helst och du behöver inte betala något om du är första ägaren då det faktureras volvo centralt enligt kkl.

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]