Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammen
Hej!Jag har en v40 98 20T automat som växlar normalt innan man kommer upp i ca 80kmh då dunkar det till i hela bilen om man kör normalt.
Efter 80kmh så går den normalt utom om jag gör en kickdown så går hastighetsmätaren snabbt upp till 80-90kmh men där stannar hastighetsmätaren upp lite .
Den går lite segt för att sen fortsätta snabbt gå upp efter 100kmh jag har kollat oljan och den är inte röd lite åt det svarta hållet.
Motorn rör sig när man byter växel tex framåt lite när man lägger i d.Jag har kraftiga vibrationer i bilen om jag har d i och håller på bromsen blir lite bättre om jag lägger i p.
Vad kan dett vara för fel Med vänlig hälsning Jonas
Användarvisningsbild
av crumpets
Skulle kunna vara lockupen som hakat sig på nåt sätt, och att lådan är programmerad att alltid stänga denna omkring 80. Låter lite märkligt men inte helt omöjligt. Har du kunskap nog att testa om lockupen är öppen hela vägen upp till den hastighet där det dunkar till?
Om inte: Testa att köra i 30-40-50-60 osv km/h, stabil fart och släpp gasen. Om då varvräknaren faller snabbare än hastighetsmätaren så kör du med öppen lockup. Brukar vara tydligast första sekunden efter släppt gas. Gör sedan samma test efter att allt dunkat till som du beskriver.
av hammen
Hej har provat nu.varvräknaren går ner fortare än hastighetsmätaren vid 60kmh inte annars och lägger sig runt 1000varv Med vänlig hälsning jonas
av hammen
Hej!Jag har nu varit och pratat med en på bilia och dom hade inte något svar direkt på mitt problem men kom fram till att oljebyte i lådan kan göra den bättre.
Fungerar oljan bra till automat som finns på swedol?
Jag har letat efter en guide till v40 hur man byter men inte hittat någon.
Så jag tar gärna emot en länk om hur man gör.
Jag tycker lådan växlar ännu mjukare när den är kall jag har oxå märkt att hugget kommer vid tex 90kmh istället för 80kmh jag gasar hårt förbi 80kmh. Mvh Jonas
Användarvisningsbild
av crumpets
Gör en ordentlig spolning och inte bara ett vanligt oljebyte i så fall. Det kan mycket väl vara så att skit byggts upp i delar av hydrauliken så att den inte svarar som TCU:n väntar sig.

EDIT2: Länkade ett klipp men jag kollade inte till slutet, nu när jag gjorde det så insåg jag att guiden inte var komplett.
Jag rekommenderar att du byter olja som vanligt(enligt haynes/youtube/whatever), kör bilen så att den flera gånger får gå igenom samtliga växlar, inkl reverse. Säg att du låter den växla upp/ner genom varje växel 10 gånger, sedan byter hela oljan igen, gör samma procedur, och sedan byter igen. Det borde kunna göra susen. Det finns en massa guider på youtube om hur man spolar ur den där du låter bilen köra på tomgång vilket verkar leda till att du får en extremt bra spolning genom de kopplingar som används i neutral(inte många, om ens någon) men däremot lämnar alla de andra helt ospolade.
Använd inte någon nonameolja utan kör det som står i instruktionsboken och inget annat.
av hammen
Hej jag vet nu hur man byter automatoljan.
Men jag hittar inte oljan som det står i instruktionsboken det är dexron 2 e.
Jag har googlat men inte hittat rätt olja fungerar dexron 3? vill inte hälla i fel olja.
av hammen
Imorgon är det dags byta oljan i automatllådan.
Har läst mycket hur man ska byta men känner mig inte helt säker på hur man gör.
Var sitter avtappningspluggen på växellådan?
ska man lossa batteriet och plattan för att komma åt oljekylaren?
sen tar man bort slangen och sätter på en genomskinlig slang på och stänger av så fort det kommer bubblor i slangen.
tappar man ur 3 liter ur pluggen först sen fyller på 2 liter åt gången genom röret som mätstickan sitter i?
Med vänlig hälsning jonas
av hammen
Nu är det klart och det blev en stor skillnad.
Nu märks knappt när lockup går i.
Nu är jag bara orolig att jag har för mycket olja i automatlådan.
När jag kollar på stickan med bilen igång så är det olja upp halva stickan.
Ska jag kolla imorgon på morgonen när bilen är kall?
Bör jag tappa ur olja?Mvh Jonas

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]