Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Tycker att bilen känns riktigt slö. Jag har fått tips om att kolla det variabla insuget. Jag har plockat av insuget och motionerat / smörjt. (Det var helt fastrostat) Är det någon som vet var vacuumslangen ska kopplas? Sen var inte stången som går in i klockan helt rak mot. Men den gick lätt att föra in och ut iaf. Hur lätt måste den löpa för att vacuumet ska orka dra den? Finns det att köpa en ny klocka om det skulle behövas?

Just nu är vacuumslangen kopplad till en liten "dosa" vid luftburken. Det går två vacuumslangar in i den och en elkontakt. Är det rätt?

*EDIT* Efter väldigt djup googling verkar det som att vacuumet är kopplat rätt. Det är en magnetventil som styr vacuumet till det variabla insuget. Nu blir nästa fråga, hur vet jag att den gör sitt jobb?

Tacksam för svar!

//Andreas
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Hur vet man det..
Tja.. enklast är att gå ut till bilen. Starta den, köra den varm.
Öppna huven, gå ur bilen. Sträcka på sej och röra på gasen och samtidigt blicka neråt.
Varva nu bilen några hastiga pådrag på runt 4000rpm. Nu bör du se om staget rör sej.
Synd att du inte rätade upp styrningen på spjället. Möjligt att du fann att det gick lätt enligt dej själv med spray på, men det är inget jämfört med när allt sitter rakt som det ska, då går det lätt nu och all tid framåt.
Lite synd att du samtidigt inte kontrollerade vakumservot så att blåsan är hel i den. Enkelt gjort om man trycker in staget så spjället ändrar läge så håller man för hålet där slangen ska sitta.
Stannar spjället i läge så är blåsan hel. Några nya delar kan kanske gå att köpa på volvo, men jag misstänker att en hel del utgått.
Nu har jag kollat, den rörde sig ingenting när min sambo varvade upp och ner till 4000 rpm. Provade att dra ut vacuumslangen ifrån magnetventilen, där var det konstant vacuum. Ska den stänga av vacuumet vid varvtal upp till 4000?
Antar att jag får ta loss insuget igen och kontrollera funktion än en gång.
Jag testade att koppla den direkt på vacuumträdet, då stängde den om till korta kanalen direkt man startade bilen. När jag sedan varvade upp bilen började den fladdra.

Kan jag köra såhär för att få den starkare i låga varv? Eller stänger den och öppnar vid olika varvtal? Jag är inte så intresserad av högt vridmoment vid höga varv.

Som jag har förstått det ska båda vara öppna vid start? Sen stänger den av till korta kanalen för att sedan öppna båda igen vid ~4000 varv?

Om det stämmer kanske jag fortsätter köra den genom vacuumträdet.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]