Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Ja, mjölkbudet har helt rätt när det gäller modellår enligt Volvo och detta orsakar ofta många sura miner när man tar upp på ett forum så här :D

Men bilarna är olika utrustade både mekaniskt och elektriskt över dom olika modellåren så som Volvo specificerar dom och inte efter vad transportstyrelsen har för registreringsdatum, det är tämligen ointressant.
Användarvisningsbild
av StringerBell
eddar skrev: Var hele den dagen nesten bare opp og ned veier, med 60 - 70 km/t., (gasa og bromsa hele tiden).
Under sådana omständigheter skulle jag nog kört manuellt på högre varvtal för att kunna köra så mycket på en låst växel så mycket som möjligt. I manuellt läge låser ju automaten vald växel i låst läge och håller kvar utan att växla upp.
Användarvisningsbild
av milktrucker
vid vilka varv släpper LU på 5-stegade lådan?
av RonniePersson
milktrucker skrev:nä sakta i backarna här nu

D5'orna(inkluderat 2.4D som är av samma motortyp) ska segdras! Dieselmotorernas främsta egenskap är högt vridmoment för just segdragning.
Motorn/motorerna ger i det närmaste fullt vridmoment vid 1500 rpm och vid 2000 rpm växlar man upp, både dieselmotorerna och 2.5T.
När jag körde 1400 kg husvagn på kroken så tvingade jag D5'an att på 1400-1600 rpm, dvs 70-80 väg och det är absolut inga problem.

1700 rpm är högt varvtal enligt mig och jag skulle inte tveka på att segdra på under 1600 rpm.
tyvärr har volvo satsat på på att motorerna ska gå på högre varvtal med senarelagt turboladd. Personligen skulle jag föredra att få fullt vridmoment kring 1100 rpm.
2,4 D (163 hk) 2006, har sitt maxvrid 340 Nm mellan 1750-2750 varv. D5 (185 hk) 2006 har sitt maxvrid 400 Nm vid 2000-2750 varv. Så att ligga under detta varvtal när man drar husvagn verkar ju bra dumt. Om jag kör i D-läget på den 6-stegade lådan, väljer lådan att växla upp till 6:an. Men i minsta motlut vill den växla ner till 5:an, och 2000 varv/minut. Det står också i instruktionsboken att det inte är ekonomiskt att "segdra". Se sidan 130 här:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... tp8169.pdf

Om man låter växellådan växla själv, (när man kör utan husvagn ska tilläggas) vill den väldigt gärna dra en bit över 3000 varv, vilket jag själv tycker är onödigt efter maxvridet finns mellan 1750-2750 varv. Så jag föredrar att ligga på 5:an i 80-85 km/h när jag drar min husvagn (Cabby 550 DLX -90 med 1300 kg totalvikt).

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av milktrucker
Power-Plot-x480y540-95-535924944.png
Power-Plot-x480y540-95-535924944.png (18.77 KiB) Visad 4456 gånger
som synes så når motorn ca 360 Nm vid 1500 rpm och med BSR ca 380 Nm. och mer kraft än så behövs inte.
Självklart är det ekonomiskt att alltid välja högsta körbara växeln så länge motorn inte protesterar.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:tyvärr har volvo satsat på på att motorerna ska gå på högre varvtal med senarelagt turboladd. Personligen skulle jag föredra att få fullt vridmoment kring 1100 rpm.
Tror det är ganska normalt med dieselmotorer idag. Min teori är att man vill ha lite varv innan man släpper på bränslet för att det ska bli bättre och renare förbränning. Eller nåt ditåt. Sotiga avgaser vill man ju inte ha.

Det är en orsak till att jag tycker att en dieselmotor passar bäst med automat. Eller ja, frågar man mig så är manuell låda i bruksbil totalt förkastligt, men det hör ju inte hit. :)

Firmabilen har en modern (2011) och i övrigt fin dieselmotor, en Renault. Det finns många situationer i typ trafikljus och korsningar där jag gärna skulle segdra på tvåan, men måste tvinga i ettan halvt med våld för att det inte händer ett skit när man har ~1000 rpm och kliver på gasen.

Förra "firmahoran" var en gammal Toyota med 2.4-liters sugdiesel från stenåldern. Inga problem med dragförmågan både på och under tomgångsvarv, förutom då att det skallrade i hela bilen. Inget vibrationsdämpande dubbelmassesvänghjul där inte. :D En gång glömde jag trampa in kopplingen när jag stressad hoppade i och drog i backen. Växeln åkte i med en smäll, bilen ruskade på sig och började rulla bakåt i maklig takt. En modern diesel skulle nog storkna av den behandlingen.
av RonniePersson
milktrucker skrev:
Power-Plot-x480y540-95-535924944.png
som synes så når motorn ca 360 Nm vid 1500 rpm och med BSR ca 380 Nm. och mer kraft än så behövs inte.
Självklart är det ekonomiskt att alltid välja högsta körbara växeln så länge motorn inte protesterar.
Självklart ska man välja högsta körbara växel, och med en automat borde det ju bli 5:an. Men frågan var ju om det är bra för en automatlåda att segdra, och låta den växla ner vid minsta motlut? Det tror ju inte jag, utan det måste vara bättre att välja en lägre växel, i detta fallet 5:an i stället för 6:an. Då finns kraften alltid där, 340 Nm i mitt fall. Det går i 80-85 km/h uppför likväl som slät väg. Växellådan behöver aldrig växla, och varvtalet är 2000 varv/minuten.
Användarvisningsbild
av milktrucker
varför skulle det vara skadligt för växellådan att välja en högre växel?
nä har den 6 växlar ska marschfarten alltid gå på högsta växeln. motorn orkar även i uppförsbackarna. Värsta backarna växlar bilen ner sjäv.
av Malmstroem
Moderna automatväxellådor för personbilar har högsta växlar av "överväxel"-karaktär. De finns där för att sänka varvet vid gynnsamma förhållanden. Inte för att de ska orka dra släp på högsta växeln.

Däremot håller jag med om att växellådan ska kunna välja rätt växel själv -- men om du märker att den konstant växlar upp och ner är det inte fel att manuellt välja den lägre växeln.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:varför skulle det vara skadligt för växellådan att välja en högre växel?
nä har den 6 växlar ska marschfarten alltid gå på högsta växeln. motorn orkar även i uppförsbackarna. Värsta backarna växlar bilen ner sjäv.
För att utföra samma arbete vid lägre varvtal måste motorn utveckla mer vridmoment. Vridmomentet är ju som bekant det som dödar växellådor, inte effekten. Det är ju därför en dieselmotor har mer vrid än en bensinare med samma effekt - den varvar ju inte lika mycket och måste kompensera så att säga.

Men sen kan man ju anta att man har tagit detta i beaktande när man designat drivlinan, att lådan ska tåla segdragningen. Det lägre varvtalet innebär dessutom mer vibrationer, som förvisso äts upp av dubbelmassesvänghjulet men ändå. Det dödar också lådor.
Erfarenheter XC90?

Har en gammal XC90 automat fullt utrustad -07. Tyv[…]

Kostnad för halvljus?

Just för verkstäder som tar hutlösa[…]

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]