Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Idag fick jag veta att det är fritt fram att tvätta bilen på gatan här i byn. Man får inte göra det men eftersom vi inte har någon annanstans att handtvätta bilar på i kommunen så kan jag inte heller anvisas dit och då kan kommunen inte göra ett skit. I Jönköpings kommun sägs det vara uppåt 10.000:- i böter då det klassas som ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan så att tvättvattnet rinner ut i dagvattenbrunnarna. Närmsta stället där jag kan tvätta bilen för hand är i grannkommunen tre mil bort.
av Andis
Gratulerar.
Alltid skönt att kunna tvätta i lugn och ro hemma ute, än att behöva hyra garage plats för att tvätta.

Sen när börja den här jakten på att tvätta förhand ute är förbjudet?

Snart får man väll börja med driwash istället för vanlig tvätt. Hur bra det nu fungerar på en bil som används normalt. Bara sett utställnings bilar som tvättats med det med gott resultat även efter många års tvättande med det utan vatten.

http://www.driwashsolutions.com/
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Andis skrev:Gratulerar.
Alltid skönt att kunna tvätta i lugn och ro hemma ute, än att behöva hyra garage plats för att tvätta.

Sen när börja den här jakten på att tvätta förhand ute är förbjudet?

Snart får man väll börja med driwash istället för vanlig tvätt. Hur bra det nu fungerar på en bil som används normalt. Bara sett utställnings bilar som tvättats med det med gott resultat även efter många års tvättande med det utan vatten.

http://www.driwashsolutions.com/
tror jakten började för några år sedan såg nått på tv om detta.

hasse.
Användarvisningsbild
av P210
Tycker att det här är ett löjligt förbud, skiten som ligger på gatan (och lortar ned min bil) åker väl ned i närmsta dagvattenbrunn när det regnar oavsett om den suttit på min bil ett tag!
Och är det schampo/avfettning som är boven må det vara en promille i sammanhanget, hur mycket salt och däckrester, gummi etc och annat som en bil rister av sig på en livslängd borde vara mycket mer skadligt.
Säg istället att man ska använda miljövänliga medel om det finns risk för att det hamnar i dagvattnet!
Användarvisningsbild
av joel80
Mycket rimlig lag då man vid tvätt löser upp sånna föroreningar så som kadium, zink, krom, nickel, bly och koppar. Även däckpartiklar, olja, bränslerester, vägmaterial och ftalater frigörs..
På "vanliga vägar" finns det inte dagvattenbrunnar (ej räknat stadsgatorna) utan där finns det hårda krav på avrinning.

Däremot får man tvätta bilen t.ex på egen gräsmatta eller grusuppfart.. Eller om det inte finns avrinning till dagvattenbrunn. Jag tvättar hemma ibland.. Men bor så att det inte kommer ner i dagvattnet. Att använda miljövänliga medel hjälper inte då de flesta skadliga ämnena sitter på bilen.

Jag inser att jag inte är miljövänners bästa vän då jag ändå tvättar bilen ute ibland... Men accepterar att inte få ner det i dagvattenbrunnarna då det inte går att rena alla de föroreningarna på våra reningsverk.
Användarvisningsbild
av xerent
Jag tvättar alltid bilen på grusuppfarten där det är plant så att vattnet inte rinner ut i någon dagvattenbrunn. Lyx! :D
Användarvisningsbild
av Vojje
problemet är att dagvattnet inte renas innan det rinner ut i vattendragen.
Politikerna tycker förmodligen att det är viktigare med feta löner. Till sig själva, vill säga.
Användarvisningsbild
av Funk
Vojje skrev:problemet är att dagvattnet inte renas innan det rinner ut i vattendragen.
Politikerna tycker förmodligen att det är viktigare med feta löner. Till sig själva, vill säga.
Så du tycker att vi i princip skall rena allt regnvatten, åtminstone det som faller i hyfsat tätbebyggda delar av landet ? Och att en sänkning av politikerlöner skulle räcka för att täcka den kostnaden ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje, som att det skulle räcka ned lite sänka politikerlöner för att rena allt!
Idag renar man faktiskt dagvatten från större vägar och i områden med vattentäkter (för dricksvatten alltså).
T.ex så renas mycket av dagvattnet i Stockholm, eftersom man inte vill ha tungmetaller och skit i Mälaren.
http://www.trafikverket.se/Privat/I-dit ... dagvatten/

Vatten från bostadsområden i ytterområden renas inte som regel av vad jag kan läsa mig till nu (trodde det var vanligt att man även ledde det genom sedimentrening), då vägarna där inte är speciellt trafikerade, och vattnet inte så förorenat. Så då blir det lite extra viktigt att man inte tvättar bilen på uppfarten.

Vill vi ha en ändring och rena allt så villaägare kan tvätta på sina uppfarter så får du nog klaga på för låga skatter snarare än för höga politikerlöner.

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]