Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nidhogg
Hejsan!
Min sambo (som haft körkort i ett år nu) har för tillfället en rejält slö 850 som hon vill byta ut.
Har tittat lite på S60/S80, men hon har snöat in på V70, så det är väl det som gäller.
Vi bor på landet och hon har väl ca 1,5 mil till jobbet, alltså 3 mil om dagen, 70+100-väg.
Diesel hade nog varit intressant om det var längre sträckor, men med runt 700 mil om året som rena pendlarmil känns det som att man inte tjänar på det.
Hon tycker att 850´n är såpass slö att hon fasar för att åka ut från landsvägen på 2+1-vägen, så hon vill ha något piggare.

Så frågan är nu, antingen 2,4-motorn (140 och chippa eller 170 original) eller 2,4t? Eller ska man rentav gå upp till 2.5T?
Är det någon direkt skillnad i förbrukning, skatt etc, eller kvittar det vilken man väljer?
Det ska vara som en ren familjebil till jobbet att skjutsa våran dotter i, så något effektmonster behöver det inte vara, ekonomi går före, men den ska ändå klara av 0-100 utan att få en lastbil i röven som kommer ett par kilometer bort..
Så vilken motor drar minst, har minst skatt, minst försäkring etc, utan att kompromissa FÖR mycket på effekten?

Tanken är att hitta en bil runt 50.000:- som gått ca 15.000 mil. Då min bil korkat nog inte har drag (BMW E91 330D, perfekt dragbil, inget drag :roll: ) så ska jag ta en som har drag. Är det stor skillnad att dra en vanlig släpvagn (ingen hästtransport eller liknande) med 2,4 mot 2,4t?

Har kollat runt lite på nätet angående motor-alternativen, men de flesta som skriver är killar som vill ha något roligt, vilken inte riktigt är fallet här :D
ja, en turbo gör stor skillnad. eller stor o stor är kanske fel att säga om en lättryckare.
sugisarna ligger på 220 resp. 230 Nm och 2.4T är väl kring 300 Nm
de, 2.4 och 2.4T samt 2.5T, dricker ungefär lika.
absolut lägsta förbrukningen har 2.4 140-pollarn och billigast att försäkra.

om man mest ska pendla med bilen så är skicket viktigare än motortypen och det hade jag förklarat för min donna om det varit gnäll om trötta bilar. Åk bekvämt eller cykla - valet är ditt!

Kika gärna på V50 som är lite lättare och smidigare, dvs lägre förbrukning och lägre skatt. Pga att V50 är lättare behövs vanligtvis inga starka motorer för att få smidig körning. Har kört S40(sedanmodellen av V50) med 1.8F och den är kanske i svagaste laget, men 2.4 skulle räcka gott och väl. och antagligen det billigaste valet i fråga om totalkostnad
Nidhogg skrev:
Då min bil korkat nog inte har drag (BMW E91 330D, perfekt dragbil, inget drag :roll: ) så ska jag ta en som har drag. Är det stor skillnad att dra en vanlig släpvagn (ingen hästtransport eller liknande) med 2,4 mot 2,4t?
Tror nog att det inte är några problem att eftermontera en krok på Tysken. Men, visst är det bra att ha dra på bilen. Mitt val, alltså mitt eget var skulle vara 2,4T eller 2,5T, 2,5T är förjävla mysig att köra!

Lycka till!
Gotlandsbästa skrev:
Nidhogg skrev:
Då min bil korkat nog inte har drag (BMW E91 330D, perfekt dragbil, inget drag :roll: ) så ska jag ta en som har drag. Är det stor skillnad att dra en vanlig släpvagn (ingen hästtransport eller liknande) med 2,4 mot 2,4t?
Tror nog att det inte är några problem att eftermontera en krok på Tysken. Men, visst är det bra att ha dra på bilen. Mitt val, alltså mitt eget var skulle vara 2,4T eller 2,5T, 2,5T är förjävla mysig att köra!

Lycka till!
ja 2.5T är smidig o stark, men den är törstig där efter. Likaså hade den problem med oljeläckage.
av monza
milktrucker skrev: ja 2.5T är smidig o stark, men den är törstig där efter. Likaså hade den problem med oljeläckage.
Vad för oljeläckage, vart o varför?

Mvh
2,5T om du vill ha något som är märkbart snabbare än 850:n. Jag hade tittat på en 2005 eller nyare -- då får du antisladd som standard -- med automatlåda. Inte direkt bränslesnål, men hyfsat snabb och lättanvänd. 320 Nm under ett brett varvtalsintervall.

Om du kör som folk är det ingen större skillnad i verklig förbrukning mellan bensinmotorerna i V70N. Använder du turbon mycket tar den natuligtvis mer. Automatlådan gör större skillnad -- men om din fru vill ha enkel acceleration kan det vara värt det.
Användarvisningsbild
av Perc
Håller med de flesta ovan. Om man tycker att en 850 med sugmotor är långsam lär man inte bli nöjd med en V70 med sugmotor heller, det är ungefär samma lika och tyngre kaross dessutom. Provkör en turbo så fattar ni galoppen. Skillnaden är betydligt större än på papper. :D

Jag hade exakt en sån som Andis la in bild på - men en 2003 är det nog inte tror jag? Just den färgkombinationen fanns nämligen bara som MY04. Jag har för mig att den hette Sports Edition i sverige, Titanium här i Finland. Snygg färgkombination tycker jag, och den måste ha varit rätt bra prissatt för jag ser dem hela tiden i trafiken fast den bara såldes ett år.

Största klagomålet jag hade på den var att vägegenskaperna var kassa pga däcken, 225/45-17. Den var betydligt trevligare att köra med dom smalare vinterhjulen på 16 tum. Spårade inte alls lika mycket. Skulle jag inte ha sålt bilen hade jag nog tvingats byta till 16-tumsfälgar på sommaren också, jag höll på att bli galen på hur den uppförde sig.

Sen tycker jag ärligt talat inte att en 850 2.5 är så långsam att det blir livsfarligt, oavsett trafiksituation. Jag har kört och ägt betydligt långsammare bilar och visst är det trist ibland, men farligt blir det aldrig. Hon har ju inte direkt mycket erfarenhet bakom ratten, så kanske det borde jobbas lite på körstilen?
Köp en 2.5 t helt klart. 140&170 är riktigt tråkiga maskiner. Kör själv 140 chippad till 188, men det är ingen rolig upplevelse. Som andra har sagt så drar dom ungefär lika så det finns ingen vettig anledning att välja en trött 2.4 i.
av monza
Testa de modeller du e intresserad.
Jag som har nöjet att köra både 2,5T o 170hk anser fortfarande att 2,5T drar bra mycket mer än en 140/170 hk. Och så fantastiskt pigg är inte en 2,5T. Den är snarare, sett till motorstorlek trött o definitivt hungrig på soppa.

Jag hade alla möjliga Saab Turbos i 15 år innan jag gick över till Volvo och jag skulle då givetvis ha en turbo. Efter att testat några 2,4T och 2,5T, upplevde jag och frun de så otroligt tråkig i motorkaraktären att vi nöjde oss med en 170hk. I efterhand insåg jag att 140hk hade räckt för 170´s sista 30 hk ligger ju uppåt rödvarv.

Ut o testa o se om soppaförbrukningen är värt det lilla extra. Sen kan du få berätta om du hittat vart Volvo gömt alla Nm som ska finnas.

Sen är kunskap om aktiv bilkörning en utdöende konstart då folk ofta ska hålla på med allt annat skit bakom ratten, så sambon kanske ska jobba på att vara lite mer alert när hon är ute på vägen... 8)

Mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]