NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:
fjohan82 skrev:Att den har varit inne på Mekonomen ska inte ha någon betydelse enligt EU-regler
Nä inte om det hade rört sig om nybilsgarati. Men det tror jag att det är svårt att hävda här. :)
Det handlar såklart om när den var inne på Mekonomen och vilken service det handlar om. Ändrar man intervallen på en så viktig komponent som kamremmen så ska Volvo skicka ut uppgifter till samtliga Volvo-verkstäder samt till alla bilägare och påtala att den ska in för byte snarast om bilen har rullat mer än 14.000 mil.
Hej alla,

14000-milsservice gjorde hos mekonomen, alla andra hos Volvo. Enl EU-regler ska Mekonomen veta vad som ska göras. Vi har nu vänt oss till Mekonomen, enligt rekommendationer från insatta, så vi får se vad som händer. Det är enligt mig uppenbart att de har felat och att bilen havererade som en direkt följd. Ser med spänning fram emot deras svar och tänker inte ge oss i första taget.
Här är Vida bulletinen som informerade om ändrat kamremsintervall (engelska, men samma borde finnas på svenska)

http://workshopsupportguide.volvocars.b ... n37_ir.pdf

Verkar som infon gick ut i april 2014 (?) . Gjordes senaste servicen innan dess är det nog ingen ide att diskutera med firman, då de rimligen inte kunnat veta om det då.

Tycker Volvo borde ha gått ut med direkt info till berörda bilägare när det gäller en så pass viktig förändring.
Hej Bierwurst.
Tråkigt med din D2´a.
Her er motor til deg, få mil og til en fin peng. Samma årsmodell, så det er bare å dra i gang. :lol:
Får ju kolla at det er samme motorkod, og helst at den har samma låda.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -26302721/
Volvo tar inte på seg detta. Jeg er IKKE fornøyd med Bilia´s service, heller ikke den personlige servic´n.
Sist jeg hadde min V50 på felkod søk, sa de bilen var klar. To dager senere var jeg forbi for å hente bilen, og skulle till jobbet. Jeg fikk själv skruva fast venstre side av "bumpern", 5 skruer i skjermen på inner hjulet og sette inn dimljuset (som var vridit sönder. Sitter nu kun i gummit :twisted: ) samt sette på "hatten på spolaren til lyset. Inte vidare imponerat av Bilia. På verkstan´fråger jag om han kunne skruva på plads det siesta, då tittar han i kalendern og tilbyr en tid nästan två veckor fram i tid. :cry: -Har flera fula eks från bilia, bla. filter och olja som inte var gjort. (Blå nekade) och den enda orsak till at jag kör in bilen (eller gjorde) var for at få stämpel i boken.
Jag för min del sitter med en rasad B4184S11 - som jag byter själv da jag hittat motor.
Lite off dit topic her, men poenget er at de IKKE kommer ta på seg ansvaret. Bor du skåne kan vi hyra garage tilsammans. ; )
Håooas du får ordning på den. Hilsen Generalen
Hej Bierwurst.
Tråkigt med din D2´a.
Her er motor til deg, få mil og til en fin peng. Samma årsmodell, så det er bare å dra i gang. :lol:
Får ju kolla at det er samme motorkod, og helst at den har samma låda.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -26302721/
Volvo tar inte på seg detta. Jeg er IKKE fornøyd med Bilia´s service, heller ikke den personlige servic´n.
Sist jeg hadde min V50 på felkod søk, sa de bilen var klar. To dager senere var jeg forbi for å hente bilen, og skulle till jobbet. Jeg fikk själv skruva fast venstre side av "bumpern", 5 skruer i skjermen på inner hjulet og sette inn dimljuset (som var vridit sönder. Sitter nu kun i gummit :twisted: ) samt sette på "hatten på spolaren til lyset. Inte vidare imponerat av Bilia. På verkstan´fråger jag om han kunne skruva på plads det siesta, då tittar han i kalendern og tilbyr en tid nästan två veckor fram i tid. :cry: -Har flera fula eks från bilia, bla. filter och olja som inte var gjort. (Blå nekade) och den enda orsak till at jag kör in bilen (eller gjorde) var for at få stämpel i boken.
Jag för min del sitter med en rasad B4184S11 - som jag byter själv da jag hittat motor.
Lite off dit topic her, men poenget er at de IKKE kommer ta på seg ansvaret. Bor du skåne kan vi hyra garage tilsammans. ; )
Håooas du får ordning på den. Hilsen Generalen
Mekonomen skall betala haveriet. Dom är skyldiga att informera om vad som skall göras på servicen och ger dom inte med sig är det bara att driva det vidare till arn då du utan problem skulle vinna tvisten.
Tim skrev:Mekonomen skall betala haveriet. Dom är skyldiga att informera om vad som skall göras på servicen och ger dom inte med sig är det bara att driva det vidare till arn då du utan problem skulle vinna tvisten.
Om ändringsmeddelandet om kortare bytesintervall från Volvo gick ut till verkstäderna i april 2014 och TS gjorde service innan infon kom, hur skall då Mekonomen kunna lastas för detta?

Om det är tvärtom, ja då skulle man kunna driva detta hos ARN, om inte Mekonomen tar på sig det. ARN lägger garanterat ned fallet om servicen gjordes innan infon kom.

Oavsett vilket tycker jag TS bör kontakta Plus på TV, Vi Bilägare, etc.
Bierwurst skrev:Glömde säga att vi varit i kontakt med Volvo.
Och vad har du fått för besked.
Angående att kontakta Plus: Vad skall han säga där? Att någon inte gör det de ska? Vem har felat? Volvo eller Mekonomen. Men det vore kul om TS kontaktade Plus och se vad de får fram. Min uppfattning angående service. De går efter ett serviceschema som är framtaget. De gör inga ytterliga kontroller om inte kunden begär, och betalar för det.
av Tim
dieselputte skrev:
Tim skrev:Mekonomen skall betala haveriet. Dom är skyldiga att informera om vad som skall göras på servicen och ger dom inte med sig är det bara att driva det vidare till arn då du utan problem skulle vinna tvisten.
Om ändringsmeddelandet om kortare bytesintervall från Volvo gick ut till verkstäderna i april 2014 och TS gjorde service innan infon kom, hur skall då Mekonomen kunna lastas för detta?

Om det är tvärtom, ja då skulle man kunna driva detta hos ARN, om inte Mekonomen tar på sig det. ARN lägger garanterat ned fallet om servicen gjordes innan infon kom.

Oavsett vilket tycker jag TS bör kontakta Plus på TV, Vi Bilägare, etc.
11 mars 2014 kom servicemeddelandet om ändrad intervall gjordes servicen innan det på mekonomen så är det deras ansvar om inte så är det den verkstaden som gjorde 16 000mila ansvar att stå för kostnaden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]