Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toxcity
Hej, jag har tänkt mig att byta min värmekran i min Volvo 940 -96 som inte har AC eller ECC.

Jag inhandlade en ny kran från Skruvat.se men när jag skulle till att byta kranen så upptäckte jag något roligt. Det verkar som problemet jag har inte ligger i värmekranen utan någon slags plast arm utanpå den som håller vajern. Jag har Googlat ändlöst men hittar inte enns något som hintar på att denna plast bit finns.

Här är den kranen jag köpte: http://www.skruvat.se/Varmekran-P12445.aspx

Jag var tvungen att filma detta då ingen verkade förstå vad mitt problem var(I videon så drar jag i reglaget för värme fram och tillbaka): http://youtu.be/13K_oUrzaHE

Min fråga är alltså följande: Om jag byter värmekran kommer det räcka/fungera då? Om inte så vart hittar jag hela den svarta plast saken utanpå kranen som håller båda vajrarna?
Hej.
Jag har haft liknande problem. Jag minns inte exakt hur det såg ut, men jag har för mig att det går två stycken vajrar till den svarta "plasthållaren". Vajerhöljet skall sättas fast i denna enhet med små metallclips för att fungera som ett mothåll, det ser ut som den övre vajern i ditt fall ligger löst. Se om du tappat något av dessa clips när du hållit på där under. Man får vara lite försiktig när man tar loss/sätter på clipsen så att man inte har sönder plasten.

För övrigt upptäckte jag att dessa eftermarknadskranar (provade från två butiker) var så pass tröga att öppna och stänga så att armen från kranen hoppade ur den svarta hållarens löpspår när man vred reglaget. Det problemet löste sig med en begagnad kran, lite av ett lotteri men det fungerade för mig.
Jeppe940 skrev:Hej.
Jag har haft liknande problem. Jag minns inte exakt hur det såg ut, men jag har för mig att det går två stycken vajrar till den svarta "plasthållaren". Vajerhöljet skall sättas fast i denna enhet med små metallclips för att fungera som ett mothåll, det ser ut som den övre vajern i ditt fall ligger löst. Se om du tappat något av dessa clips när du hållit på där under. Man får vara lite försiktig när man tar loss/sätter på clipsen så att man inte har sönder plasten.

För övrigt upptäckte jag att dessa eftermarknadskranar (provade från två butiker) var så pass tröga att öppna och stänga så att armen från kranen hoppade ur den svarta hållarens löpspår när man vred reglaget. Det problemet löste sig med en begagnad kran, lite av ett lotteri men det fungerade för mig.
Jag hade dock detta problem när jag köpte bilen, jag har inte bytt värmekranen ännu. Vet du vart man kan få en helt ny del av detta? Eller måste man dra till skroten och plocka utav en bil där?
Jag bytte värmekran på min 97:a för ett par år sedan och på den är det så att vajern styr värmekranen och ett spjäll med uteluft, alltså när man stänger för värme via reglaget. så stängs värmeelementet "av" (alltså luft stängs) - det blir ingen eftervärme
av Toxcity
S6024t skrev:typ åk till Volvo o köp.har du ens fått rätt "kran"
Jo det kan jag ju göra men tycker inte jag skulle fått fel kran då det vad jag vet bara finns två stycken som passar 940 II vilket är denna och den som är för Ac/ECC.

Ska fråga på Volvo men är det någon som vet vart man kan få tag på hela mekanismen för vajerfästet? Eller om någon enns vet vad man kan använda för sökord om man vill hitta det på internet?
Toxcity skrev:
Jo det kan jag ju göra men tycker inte jag skulle fått fel kran då det vad jag vet bara finns två stycken som passar 940 II vilket är denna och den som är för Ac/ECC.
Du har köpt rätt kran till din bil!

Jag missförstod från början och trodde att du hade bytt. Men med tanke på hur det såg ut på videon så är det troligt att kranen som sitter där idag är hel och att felet ligger i styrningen. Det finns som någon sa tidigare lite olika vajrar som styr dels värmekran och dels spjäll för att hämta luft utifrån eller via värmeelementet. Men det är överkurs just nu. Vajrarna som går till den svarta plastadaptern måste "hållas emot" för att orka styra värmekranen. Detta mothåll utgörs av metallclips som trycker fast vajerhöljet (nr 43a på denna bild http://www.volvopartswebstore.com/showA ... evel=24652 ) Men med lite kreativitet kan man säkert hitta på ett eget mothåll.

Det är för övrigt inte fel att ha en extra kran liggandes då dessa gärna går sönder om det är stänga (värme i kupén avslagen) och man får för sig att varva motorn ett tag. :)
av Toxcity
Jeppe940 skrev:
Toxcity skrev:
Du har köpt rätt kran till din bil!

Jag missförstod från början och trodde att du hade bytt. Men med tanke på hur det såg ut på videon så är det troligt att kranen som sitter där idag är hel och att felet ligger i styrningen. Det finns som någon sa tidigare lite olika vajrar som styr dels värmekran och dels spjäll för att hämta luft utifrån eller via värmeelementet. Men det är överkurs just nu. Vajrarna som går till den svarta plastadaptern måste "hållas emot" för att orka styra värmekranen. Detta mothåll utgörs av metallclips som trycker fast vajerhöljet (nr 43a på denna bild http://www.volvopartswebstore.com/showA ... evel=24652 ) Men med lite kreativitet kan man säkert hitta på ett eget mothåll.

Det är för övrigt inte fel att ha en extra kran liggandes då dessa gärna går sönder om det är stänga (värme i kupén avslagen) och man får för sig att varva motorn ett tag. :)
Okej, tack. Ska kolla om jag hittar någon lösning på detta. Alternativt så får jag väll kolla på en bil på skroten hur den sitter där. Jag återkommer ifall jag lyckades eller inte :)

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]