Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Autobahnloket
Hej!

En kort fråga som ni initierade säkert kan besvara:

Skall köpa en andrabil och har hittat en V60 D5 AWD 2012. Grannen har en uppsättning 16" Volvo Original vinterhjul som han vill bli av med. Vet någon här om denna dimension passar, eller måste man gå upp på 17" pga större bromsar eller liknande?

Vet att 16" är fjuttigt och fult men men...
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Min V60 hade 16" som vinterhjul från fabrik så det passar.
av Lövet
Det funkar med 16".
(Mina är det)
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="s6025t"]Har däcken suttit på en V60 tidigare passar dom det är inte samma däck/fälg till alla Volvo bara för att det är original fälg[/quote]

Varför svarar du så?

Det finns smärre skilnader på orginalfälgar vad gäller bredd och et , men det är inget som skulle göra att dom inte passar, om dom kommer från en äldre bil kan man behöva komplettera med navringar.
av s6025t
Det kan vara helt fel dimension på däcken t.ex är de från en gammal 850 är det garanterat helt fel däck
Det är ju inte bara o ta vilka däck/fälgar som helst o slänga på bilen om du nu tror det för mig är HJUL kompletta med däck hade det stått vinterfälg så är det en annan sak men även dessa har sina begränsningar o passar inte alla Volvo bara för att det är en original fälg vissa äldre Volvo modeller hade ju inte ens 5 bult hål
av Psyko
205-60-16 är dimensionen du ska ha. V70II:s fälgar/dimensioner är samma som V60. Vad jag vet fungerar inga andra fälgar pga fel navhål. Visst kan man använda centrumringar osv men med handen på hjärtat så är sånt skit helt värdelöst och ger mest problem med obalans.
av Psyko
Perra83 skrev:215/55 16 är rätt för D5 AWD. Vet att V60 med mindre motorer har lite smalare 16" hjul med samma fälg.
Det är rätt. Missade att det var en AWD
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]