Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Du tolkar det fel. ;)
Man måste ta hänsyn till vad bilen får dra med det är alltid bruttovikt. Totalvikten har med körkortet att göra och inte fordonet.

Har man en fordonskombination som stämmer med vikterna kan man testa den här:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Exempel:
Skärmdump 2014-09-19 11.50.05.png
Skärmdump 2014-09-19 11.50.05.png (201.61 KiB) Visad 442 gånger
Så här är vikterna på de fordonen:
Skärmdump 2014-09-19 11.51.45.png
Skärmdump 2014-09-19 11.51.45.png (85.69 KiB) Visad 444 gånger
Som ni ser får man alltså även med B-kort dra kombinationen då den inte överstiger 3500kg.. men eftersom bilen inte får dra mer än 1200kg och släpet är reggat totalvikt 1300kg för man inte lasta dom där sista 100kg.
av Sjöllan1980
joel80 skrev:Om du tar 4250 minus totalvikten på bilen, t.ex 2390, får du fram vad du kan hänga på enligt ditt körkort.
Med körkortsreglerna med B och utökat B räknar man alltid på totalvikten.

Det andra man ska ta hänsyn till är bilens "Max släpvagnsvikt". Men där är det bruttovikt man räknar, alltså vad släpet väger med den last man har på. Om du t.ex skulle hitta en bil med totalvikt 2250, som får dra 1800kg, kan du fortfarande hänga på ett släp som är reggat upp till 2000kg så länge du inte lastar det till mer än 1800kg. I ett sånt läge klarar man både körkortets gräns med 2250kg + släpets totalvikt 2000kg samt bilens gräns på att det man drar inte vägen mer än 1800kg.
Eller som i fallet ovan, 2390kg bil.. då får man ha ett släp på 1860kg totalvikt. (Men bara lasta det till 1800kg som bilen har som gräns)

Alternativet är att du pluggar lite och tar BE-kort. Då får du fler valbara bilar. :)

Jag som hade passat in bil o släp så bra numera med nya kortet ;)
Jag slog på släpvagnskalkylatorn med mitt persnr, bilens o släpets regnr..Och det var godkänt! Det har ju tidigare stått att jag behövde utökad eller
e-kort...
Men häst o släp o lite utrustning/packning så når jag upp till strax under 1800 kg.
Som min krok nu får dra (enligt uppmärksamma medmänniskor här o inte nåt bilskoleläraren sa.. :x )
Jag är dessvärre inte alls sugen på o ta E-kort just nu....OM JAG NU MÅSTE TA DET VILKET INTE KALKYLATORN SA PÅ TRANSPORTSTYRELSEN...?? ??:-/
Så det känns som en Xc70 är bland det enda alternativet, för att den ska ORKA dra det hela med...Många har ju så klena motorer.. :cry:
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev:Man måste ta hänsyn till vad bilen får dra med det är alltid bruttovikt
Så står det inte där. Där står totalvikt på utökat "B" och slopad totalvikt på "BE". Det är ju f--n att myndigheten inte kan ge klara besked utan alltid ska ge utrymme för tolkningar. När jag tog BE kortet (veckan innan nya reglerna kom) så sade körläraren att skillnaden mellan "B", utökat "B" och "BE"är just det att på "E" kort är det bruttovikten det gäller och på dom andra totalvikten. Får läsa på det bättre...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
lennarte
Totalvikt på utökat "B" och slopad totalvikt på "BE" gäller alltså körkortets behörighet... det har inget att göra med vad bilen är godkänd att dra. Det är där folk rör ihop det. Du verkar ha bra koll på vad det är för regler med olika körkort, för där är skillnaden just den du säger, men det är just bilens dragvikts regler du missar på. Där räknar man alltid bruttovikt, oavsett körkort. (Däremot måste du räkna med totalviken på släp och bil när man räknar fram om man får köra kombinationen.)
Lennart, om du kollar bilderna jag la upp så ser du att totalvikten på släpet är 1300kg men bilen bara får dra 1200kg.. men det går bra ändå så länge man inte lastar fullt.

Sjöllan1980
Det finns många V70 med starka motorer också.. problemet om du går upp till XC70 är att dom oftast väger mer och då kommer du inte klara dig med utökat kort. Så fort bilen har totalvikt på mer än 2250kg börjar det "tulla" på de 2000kg du vill kunna dra. Vägen bilen 2350kg får du bara dra 1900kg med utökat b-kort. Kolla först totalvikterna och att du får dra det med ditt kort, och när du ser att du hittat en bil du får det med kolla maximal släpvikt på den bilen och se om du kommer under det i bruttovikt på din kärra.
av Sjöllan1980
joel80 skrev:lennarte
Totalvikt på utökat "B" och slopad totalvikt på "BE" gäller alltså körkortets behörighet... det har inget att göra med vad bilen är godkänd att dra. Det är där folk rör ihop det. Du verkar ha bra koll på vad det är för regler med olika körkort, för där är skillnaden just den du säger, men det är just bilens dragvikts regler du missar på. Där räknar man alltid bruttovikt, oavsett körkort. (Däremot måste du räkna med totalviken på släp och bil när man räknar fram om man får köra kombinationen.)
Lennart, om du kollar bilderna jag la upp så ser du att totalvikten på släpet är 1300kg men bilen bara får dra 1200kg.. men det går bra ändå så länge man inte lastar fullt.

Sjöllan1980
Det finns många V70 med starka motorer också.. problemet om du går upp till XC70 är att dom oftast väger mer och då kommer du inte klara dig med utökat kort. Så fort bilen har totalvikt på mer än 2250kg börjar det "tulla" på de 2000kg du vill kunna dra. Vägen bilen 2350kg får du bara dra 1900kg med utökat b-kort. Kolla först totalvikterna och att du får dra det med ditt kort, och när du ser att du hittat en bil du får det med kolla maximal släpvikt på den bilen och se om du kommer under det i bruttovikt på din kärra.
Joel!
Det är de jag menar, xc70 är de enda bilarna med tillräckligt starka motorer för mitt ekipage där bak..Min v70 har samma hk som xc70, för det är den 200 hk motorn som sitter i :D Så skillnaden blir att jag bara får 4wd..vilket jag behöver, annars är vikter i stora drag detsamma, hk detsamma, totalvikten detsamma...Så det är nästan samma bil, bara med plast o 4wd :wink:
Får dra 1800 kg på dom med. De jag kollat på runt -04-07..de är de jag har råd med...
Och släp o häst överskrider inte det. Mitt körkort får enligt reg dra över 2000 kg så körkortet är lugnt.
Så jag ser bara detta som enda lösningen...(tar inte ett extrakort nu..)(O behöver ha en stark bil...)

http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... m?ca=8&w=2

Tittat på exvis denna volvo...
Användarvisningsbild
av joel80
Fast om den XC70 du kollar på har en totalvikt på över 2250kg får du inte dra 2000kg på ditt körkort. Det är alltså beroende på sammanlagda totalvikten på bilen och släpet. (Som inte får överstiga 4250kg.)
Men hittar du en XC70 med motor du gillar som inte väger mer än 2250kg (eller 2350kg om ditt släp var reggat 1900kg) så är du i hamn. :)

Edit:
Såg att bilen du länkade har 2220kg totalvikt! Då är det lugnt körkortsmässigt! :)
Och lastar du inte mer än att du klarar en invägning på 1800kg är det ok att dra fin kärra med den också.
av osla
joel80 skrev:lennarte
nu är jag inte säker på att jag förstått det du skrivit rätt. men när jag tog körkorten b,be,c,ce så fick vi lära oss att med B körkort får du inte dra ett släp med högre totalvikt än bilens godkända släpvagnsvikt för B, även om det bara är hälften lastat eftersom man på B bara räknar totalvikten på vagnen och inge bruttovikter. med E går det att dra vagnen från bilden du la in eftersom man då räknar med bruttovikten och då kan totalvikten på vagnen vara högre än vad bilen får dra, bara inte bruttovikten är högre. men då vet jag inte om man räknar vagnens totalvikt eller bruttovikt på utökad B. här står det lite mer om det
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -bil-dra-/
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev: Lennart, om du kollar bilderna jag la upp så ser du att totalvikten på släpet är 1300kg men bilen bara får dra 1200kg.. men det går bra ändå så länge man inte lastar fullt.
Nar det gäller Max totalvikt vad bilen får dra, så får du alltså numera överstiga det, även med "B" kort, bara bruttovikten inte gör det. Detta var du körkortslös efter med dom gamla reglerna. Så fick du endast göra med "BE" kort och så "tolkade" jag att det fortfarande står i det som jag kopierade in innan. Så antingen står det fel eller otydligt där, eller är det gamla uppgifter som står kvar sedan innan januari 2013.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av milktrucker
varför inte skaffa BE och strunta i teoretiska viktkalkyler?

XC70 klarar, likt XC90, av att dra tågvikter på 5000 kg. Men draget och infärstningarna lär inte klara mer än typ 2500 kg släp.
Användarvisningsbild
av joel80
I dom flesta diskussioner brukar jag lämna lite öppet för att jag skulle kunna ha fel och att det kanske bara är min tolkning.. .men i det här är jag så pass säker, och kan t.ex stödja mina påstående med bilderna i inlägget här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=40
Ni kan själva testa er fram via länken där om ni har regnummer på lite bilar och några släp.
Förlåt att jag i det här inte är så ödmjuk.. men jag är så pass säker! ;)

Där ser man, svart på vitt, att har man B-kort, en bil som har totalvikt 1700kg och en släpkärra med totalvikt på 1300, men har max släpvagnsvikt på 1200kg på vad bilen får dra, så får man ändå dra den så länge man inte lastar fullt. Du räknar alltså, precis som ni andra säger, med totalvikt när det gäller körkortet. (Både B och utökat B) Men när det gäller bilens egna begränsning så är det bruttovikten som gäller, oavsett körkort.

Skillnaden om man har BE-kort är att då får man räkna bruttovikt även när det gäller körkortets begränsningar.

Den text du hänvisar till är denna:
"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt uppgår till högst 4 250 kg.
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel vad bilens dragkula är godkänd för. Det kan innebära att även om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5 ton, så kanske bilen ändå inte får dra den tänkta släpvagnen. På Transportstyrelsen webbplats kan du läsa mer om hur tung släpvagn din bil får dra."

Det står inget i den texten som stödjer att det skulle vara totalvikt som räknas när man kollar bilens maximala släpvangsvikt. Inget som stödjer att det är bruttovikt heller, men det har vi ju andra källor som talar om. :)

Här har du ännu mer "bevis". ;)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -bil-dra-/
Det gäller alltså fordonens maximala dragvikter.
1. Högsta vikt bromsat släp
Här kan du utläsa den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Vikten får inte överskridas. Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.

4 Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]