Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

En personbil brakade in i mig där bak idag när jag stannat vid ett övergångställe. På min bil blev bakre stötfångaren (samt 1 av 4 eftermonterade backvarnare från B-Tema) och bakluckan skadad. Bedömer att dessa måste bytas. Vet inte riktigt om någon mer i karossen tagit stryk ännu. Den är körbar.

Bilen är förövrigt en V50 MY06 strax över 13 000 mil på mätaren.

Det inträffade idag och jag ska lämna skadeanmälan imorgon men hur lång tid brukar sådana här ärenden ta på ett ungefär i handläggandetid samt hur lång tid kan det ta på verkstaden?
Omöjligt att besvara något sådant. Det finns så många olika faktorer som spelar in. Var du bor, hur många som jobbar på försäkringsbolaget, om det är ett solklart fall om vems skulden är, postgång, helger, semestrar v.a.b etc. etc. Sedan har du samma sak med verkstaden plus att deras orderbok bestämmer när dom tar din bil.
Du får ta en dag i sänder. Behöver du en bil för t.ex resa till och från jobbet, så hyr en billig eller låna av någon bekant.
Vad du har för försäkringsbolag har betydelse. Det har betydelse om du har vagnskadeförsäkring också. Om du har båda dessa och verkstaden har avtal om att någon på verkstaden har besiktningsrätt och igångsättningsrätt brukar du kunna lämna din bil omgående. Exempelvis om du har Volvia och lämnar till en Volvoverkstad.
Jo jag förstår att det är många variabler att ta hänsyn till och att det leder till att gissningsgraden riskera bli hög. Men behövde väl skriva av mig med i mitt adrenalinstinna tillstånd samt höra om era erfarenheter. :)

Det kommer ta ca 7-9 dagar att få den klar. Bland annat skulle stötfångaren bytas, bakluckan riktas, baklampa och balken bytas med. Den lämnas in om ca tre veckor men går ju fint att köra med tills dess. Har läns försäkringar.

Det är nu man ångrar att man inte tog tillägget om hyrbil med i försäkringen. :)

EDIT: Motparten hade så klart ingen skadeanmälningsblankett i bilen. Så nu har jag två st med i bilen. Enligt handläggaren var det förhållandevis vanligt att folk inte har dessa blanketter med sig. För mig helt oförståeligt men så är det ju ibland.
Om motparten krockar ofta, kan de ha tagit slut. :D Tittade på mina egna, de är så gamla och skamfilade att de nog får bytas ut. Var hämtar man sådana?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:Om motparten krockar ofta, kan de ha tagit slut. :D Tittade på min egen, den är så gammal och skamfilad att den nog får bytas ut. Var hämtar man sådana?
I våras beställde jag en skadeanmälansblankett från Volvia utan konstigheter.
Aj aj, trist Micce! Hoppas du är ok? Även små smällar kan ge otäcka efterspel.

På tal om blankett, det har jag aldrig haft en tanke på att ha överhuvudtaget, så det ska jag beställa så man kan, peppar peppar, vara förberedd om olyckan är framme.
Blanketterna hämtade jag på mitt försäkringsbolag som för övrigt ligger vägg i vägg med Volvos skadecenter här. :) Men de kan ni hämta hos vilket bolag som helst om ni inte beställer.

Allt är ok med mig, var bara lite stel i nacken på kvällen typ eller ja har lite ont i ett finger med några dagar, tror jag vilade handen på växelspaken vid kollisionen och handen åkte in i panelen. Men allt finns nu i min journal vilket är bra vid eventuella problem i framtiden.

Kom ihåg att ta bort karbonpappret mellan arken när framsidan på blanketten är ifylld. Lätt att missa den detaljen :) Samt om möjligt ta även några bilder om möjligt, det kan hjälpa vid en eventuell tvist eller helt enkelt för att tydliggöra din ståndpunkt.
ca 2 månader, mer ska det inte ta

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att r[…]

Ökad komfort med 17”

Knappast någon som upptäcker den lilla […]

Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16(mest MY14-16) myc[…]