Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, gjorde en parkering som var lite olämplig.. Körde sönder detta plaststycke, tror den kallas hasplåt? Kostar väl säkert minst en tusing på Bilia, vad är lättast att laga den med, någon med erfarenhet eller bra tips på detta? Känns lite dumt att köra med i regn o snö som kommer rakt på remmen som går där. Bilden är tagen underifrån om någon undrar :)
IMG_7917.JPG
IMG_7917.JPG (284.24 KiB) Visad 2223 gånger
Vilken sorts plast är det? Om det är glasfiberarmerad plast (som i båtar m.m.) så går det att laga efter noggrann rengöring och förarbete. Säg till så får du en kort beskrivning.

Är det PVC eller ABS-plast så går det knappast att laga till någon tät fog. Du kan möjligen popnita fast ett stycke ungefär samma plastmaterial över hålet, men det blir inte vattentätt och popnitarna äter sig med tiden igenom plasten i värsta fall. Lim och annat är uteslutet på sådan plast. Möjligen smältlim då, men det blir ju jättesvårt på en så stor yta. När du skall lägga lim börjar du ju på ena kanten och går runt hålet. Innan du har kommit runt hela vägen har limmet kallnat och stelnat. Sedan krävs det ju att det är absolut rentvättat från olja och annan smuts. PVC och ABS räknas som så kallade "feta plaster". Det är mycket svårt att limma dom. Förmodligen billigare att köpa en ny hasplåt?
Om du popnitar så använd extra breda planbrickor på båda sidorna till niten. Ett exempel: http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true
Av någon för mig okänd anledning heter dom Båtbrickor.
Jag bytte till riktig plåt, låt vara aluminiumdito, på min XC70. Om den passar under en V70 vet jag inte, men det är ju inte omöjligt. De väsentliga måtten där är kanske samma.

Plåten var förvånansvärt billig, men det går åt ett specialverktyg som är dyrare än plåten för att få dit muttrarna. Så det blev montering på verkstad. Kostade ändå mindre än vad ett oljetråg gör, utan montering.
av Yaniz
Jag skulle vända mig till någon bildemontering som bildelsbasen.se. Limma och lappa blir aldrig bra.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]