Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
På tal om andra bilar, har du "utökat B" kort är Subaru Forrester ett alternativ eller kanske en Hyundai Santa Fe. Den sistnämnda hade min dotter och måg och var väldigt nöjda. Båda drar 2000 kg i manuell/bensin utförande i dom årsmodeller som verkar vara aktuella här.

Mvh
Lennart
av Sjöllan1980
VolvoB20 skrev:Jag är ingen fordfantast, tvärt om. Nu delar ju Kuga o XC60 bottenplatta så den borde ju inte vara helt fel även om Ford säkert har rostskyddat plattan sämre än volvo.

Men om du bara har utökad B så är ju Kugan oslagbar i att dra tunga släp lagligt. Vet ingen annan bil som slår det.
Tillbaka bakom skärmen igen!
Ja, men nu en då fråga, igen om HK...det är bara 140 hk i Kugan, blir inte det segt i motorn då jag nu har 200 hk o det funkar såå mkt bättre än när jag hade S60n på 142 hk?? Kom knappt uppför backarna i värmland när jag skulle iväg o tävla....gick ner i 50 km/h på motorvägen då backarna kom för den inte orkade dra, oavsett om jag växlade ner.....??? Sett många bilar med runt 150 hk, men inte vågat titta på dom, tänker ju inte köpa samma problem igen!
av Sjöllan1980
lennarte skrev:På tal om andra bilar, har du "utökat B" kort är Subaru Forrester ett alternativ eller kanske en Hyundai Santa Fe. Den sistnämnda hade min dotter och måg och var väldigt nöjda. Båda drar 2000 kg i manuell/bensin utförande i dom årsmodeller som verkar vara aktuella här.

Mvh
Lennart
Hej!
Har kollat en hel del på Forrestern, men den likaså som många andra ligger på runt 150 hk....Då jag nu har 200 hk o är nöjd, då mina tidigare 142 inte alls räckte till i S60n....Därför jag böt...det blev för tung så fort minsta lilla backe kom...
av Sjöllan1980
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:Här har du en bil med AWD som drar 2100 kg OCH som ditt kökort också tillåter att du drar 2100, inte så mycket dyrare än din budget.

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Kuga_ ... ?ca=22&w=3

Tiguanen börjar också komma ned i pris och klarar drygt 2 ton.

http://www.blocket.se/ostergotland/Tigu ... ?ca=22&w=3
En sådan där Kuga provkörde jag för några veckor sedan. Den var rätt trevlig och jag hade mycket väl kunnat tänka mig den om jag inte vart så förbaskat bortskämd med vad jag har. Det kändes som att gå ned i klass. Men som sagt, trevlig på de flesta sätt om man inte jämför med något bättre :D

Men klarar verkligen kugan på "bara" 140 hk mitt tunga släp o häst?? Har ju bytt upp mig hk-mässigt då 142 inte räckte till i S60n.....
av Andis
Vad sägs om en V70 II T6 AWD får dra 2000kg när jag kika i bilregistret.

Kommer dra ditt hästsläp med en gäspning upp för backarna :-)

http://www.blocket.se/vi/52857213.htm

124.600kr för en 2008. Du var intresserad av landsvägsförbrukningen lätt det som i tråden. Ska enligt bilregistret gå att köra på 0,81 l/milen landsväg. Om det är möjligt är en annan sak men borde kunna dra som din nuvarande 0,95 landsväg i alla fall. Dock kan du glömma det i blandad körning tror jag ska enligt bilregistret dra 1,13 blandad.

Kanske lite mer kronor än en 04a kostar som du skrev om i början av tråden. Men precis som en skrev i tråden tror jag inte det fins N serie med AWD som får dra mer än 1800kg.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast med den bilen får man bara dra 1840kg med utökat B-kort (som TS väl hade?) annars hamnar man över 4250kg på totalvikterna.
Men den skulle funka om man har BE-kort. Hur är det egentligen med vikten på din härstkärra? Totalvikten är 2000kg? Men hur pass tungt är det egentligen när du har hästen i? Bilars viktgräns är ju bruttovikten på släpet... Så har du en bil som kan dra 1800kg och släpet bara väger 1800kg lastat får bilen dra det så länge du har körkort som klarar de andra kraven. (Men utökat B ska det då klara att hamna under 4250kg med sammanlagd totalvikt, även om bruttovikten blir lägre. :)

Edit, läste att släpet var typat till 1900kg totalvikt. Då får bilen du köper väga max 2350kg i sin totalvikt.. :)
av Andis
Kolla nu en v70n 2,5t AWD 2007 får inte dra mer än 1800kg. N serien är med andra ord körd om du inte kan regga om släpet.

Baserat på Joel80 siffror om Max 2350kg totalvikt på bilen. För att dra 1900kg. Så blir.

Kvar i V70 segmentet.

V70 II 3,2 eller D5 båda hade samma totalvikt med 2390 kg kanske du kan regga om släppte några kilo ner :-)

http://www.blocket.se/vi/54949938.htm

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Om du tar 4250 minus totalvikten på bilen, t.ex 2390, får du fram vad du kan hänga på enligt ditt körkort.
Med körkortsreglerna med B och utökat B räknar man alltid på totalvikten.

Det andra man ska ta hänsyn till är bilens "Max släpvagnsvikt". Men där är det bruttovikt man räknar, alltså vad släpet väger med den last man har på. Om du t.ex skulle hitta en bil med totalvikt 2250, som får dra 1800kg, kan du fortfarande hänga på ett släp som är reggat upp till 2000kg så länge du inte lastar det till mer än 1800kg. I ett sånt läge klarar man både körkortets gräns med 2250kg + släpets totalvikt 2000kg samt bilens gräns på att det man drar inte vägen mer än 1800kg.
Eller som i fallet ovan, 2390kg bil.. då får man ha ett släp på 1860kg totalvikt. (Men bara lasta det till 1800kg som bilen har som gräns)

Alternativet är att du pluggar lite och tar BE-kort. Då får du fler valbara bilar. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
joel80 skrev:Det andra man ska ta hänsyn till är bilens "Max släpvagnsvikt". Men där är det bruttovikt man räknar, alltså vad släpet väger med den last man har på.
Detta har diskuterats ända sedan nya lagen kom, så här står det

"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt uppgår till högst 4 250 kg.
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel vad bilens dragkula är godkänd för. Det kan innebära att även om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5 ton, så kanske bilen ändå inte får dra den tänkta släpvagnen. På Transportstyrelsen webbplats kan du läsa mer om hur tung släpvagn din bil får dra.
"
Jag tolkar detta som så att har du "bara" "B" körkort (även utökat "B") så är det totalvikten som räknas hela tiden. Ska du räkna bruttovikt är det "BE" som gäller. Så här står det om "BE"
"BE-behörighet ger rätt att köra tyngre fordonskombinationer än den utökade B-behörigheten, eftersom BE behörigheten inte har någon begränsning för bilens och släpvagnarnas sammanlagda totalvikter. Om BE-körkortet har utfärdats efter den 19 januari 2013 får dock släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiga 3 500 kg (bilen räknas inte in).
Om du har en BE-behörighet blir det istället oftast bilens tekniska begränsningar som avgör hur mycket du får dra. Uppgifter om bilens tekniska begräsningar finns på ditt registreringsbevis.
"
Detta är "taget" från http://www.korkortsportalen.se som är den gemensamma "officiella" kanalen för körkortsfrågor från Transportstyrelsen och Trafikverket. Har jag fel får ni "hudflänga mig", men som jag tolkar detta är det ett måste med "BE" kort om du ska kunna räkna på "bruttovikten"

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]