SvenB skrev:Vad kan man läsa ut av VolvoB20:s kommentar. Jo man kör bilen efter det man sitter i och dess utrustning. Allt annat är fel. Exempelvis kör jag med dubbfria vinterdäck på vintern. Jag får ta det lite lugnare vid extremväder, än de med dubbdäck som tror att de kan köra som om det var sommarväglag.
Finns en enkel lösning på detta "problem" och den är lika miljövänlig som bra. Bort med saltet för det är saltet som ger falsk säkerhet och tron på sommarväglag när det är blanksvart, SER man att det är halt i form av isbark och snö på vägen VET man innan att ta det lugnt och försiktigt, fungerar utmärk här utanför saltträsk och även tunga trafiken har anpassat sig med vinterdäck och olyckorna är inte högre än innan saltningen upphörde på tidigt 90-tal och trafikmängden idag är betydligt högre. Det går utmärkt att använda uppvärmd sand som smälter isen och sen fryser fast och bildar sandpapper utan att bara flyga omkring och sakna effekt.
Skulle funka lika bra i fjollträsk när alla anpassat sig genom att använda huvudet istället för högerfoten vid bilkörning, visst vissa skulle dansa av vägen men det gör dom ju ändå idag så skillnaden är inte enorm att försök inte kan göras.
Dessutom är det saltet som skapar modden när slöa entreprenörer låter 2-5cm snö ligga kvar efter plogning och man saltar bort resten.
SM i trafikrapportering kommer vi ändå inte bort från pga slav i renhållningen vintertid.
Lucif3r skrev:Hur en 18-åring agerar beror nog VÄLDIGT mycket på hur denne är upplärd. Men visst, i snitt så blir nog en 18-åring mer stressad än en "veteran".
Själv tyckte jag det var roligare att sakta ner(inte mycket, men lagom irriterande, typ 85 på 90-väg :p) när man fick en arselsniffare efter sig, speciellt där man inte kunde köra om
Tjänar inget till att stressa, och ligga 3cm bakom arslet gör en bara irriterad. Finns ingen anledning att sniffa röv när man kör laglig hastighet. Därimot dom som ligger typ 70 på 90-vägar är ju en ren trafikfara(pratar givetvis om då vägbanan/sikten är klanderfri).
Du får köra 70 på 90 väg utan anledning, det är något man ska räkna med för det kan ju vara så att dom letar efter någon småväg att svänga in på men är inte riktigt hemma i området och därför kör avvaktande istället för aggressivt.
Dock är det mindre roligt att ligga i 80 med släp eller 90 utan släp på 90 väg och en 24m tradare pressar på och vill man skall öka så dom kan hålla sina 100 istället för lagligt.
Får man rövslickare på normal 70-90 väg och ibland 2+1 väg i 1 fälts sträckan så tar man vänsterfoten och tänder bromsljuset så dom släpper av ett litet tag efter dom blivit bruna i byxorna. Dom vinner inget på att ligga direkt i häck istället för 3 sekunder eller mer då omkörningen tar lika lång/kort tid ändå på lämpligt ställe.
VolvoB20 skrev:
Den där rubriken kan ju också vara
"Bilist körde över ett barn pga att bilisten körde V70 istället för porsche 997"
"Jag hade ju inte råd med en 997 med 33 m bromssträcka utan fick köpa en V70 som har 37 meters bromssträcka"
Visst, men du råkade glömma det viktigaste, en porsche 997 är det sällan man ser cruisa runt bara sådär även om det finns, mera vanligt att det är en prenumerant på vänsterfilen så även om bromsförmågan är större så utnyttjas den också mera, ibland så pass att verkliga bromssträckan kan bli längre pga högre hastighet.
Vojje skrev:tänk om det vore så enkelt alla gånger.
att det inte fanns några med AWD och helt nya dubbdäck av de senaste testvinnarna som höjer tempot och stressar de som egentligen vill köra saktare. Kanske det går an för en gammal räv att bortse från dessa trafikanter, men hur agerar en 18-åring tror ni?
AWD innebär inte att du stannar fortare, du bara tar dig fram lättare. Att passera en moddsträng gör ingen skillnad i grepp med dagens antisladdsystem. Normalfallet innebär inte att man kör fortare med AWD än FWD, med RWD är det däremot många som överskattar sin egen förmåga och vilken axel bästa däcken ska sitta på. Att tung bil kan ge känslan av bättre grepp är en helt annan sak då det likväl kan vara en tung tysk DKW eller annan direktörsvagn med drivning på bakhjulen som gör idiotomkörningar gärna med takbox och barnstolar.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..